Het einde van het jaar mag dan wel ver aan de horizon in zicht zijn, we blikken eerst even graag terug op de eerste helft van 2018. Wat is nu de best verkopende elektrische auto in Europa? Een Tesla, toch? Denk opnieuw.
Met de komst van het autosalon van Parijs (en 2020) worden we om de oren geslagen met elektrische auto's. Maar hoe verkoopt dat nu in Europa, zo'n auto met stekker? Dankzij Jato Dynamics hebben we daar een zicht op, met cijfers van januari tot mei 2018. Zonder boe of ba dus tijd voor de top 10.
TOP 10 ELEKTRISCHE AUTO'S H1 (2018)
1: Nissan Leaf - 14.533 ex.
2: Renault Zoe - 13.463 ex.
3: Volkswagen e-Golf - 8.100 ex.
4: BMW i3 - 6.905 ex.
5: Tesla Model S - 5.745 ex.
6: smart ForTwo EQ - 3.633 ex.
7: Tesla Model X - 3.520 ex.
8: Hyundai Ioniq EV - 3.440 ex.
9: Kia Soul EV - 3.165 ex.
10: smart ForFour EQ - 1.853 ex.
Wat kunnen we uit die cijfers halen? Dat de Nissan Leaf en Renault Zoe heer en meester blijven in de verkoop. Niet toevallig modellen die technologie delen én meteen ook twee van de meest betaalbare modellen in de lijst zijn. Waardoor nog maar eens duidelijk is dat er heus een markt is voor betaalbare EV's. Het is dan ook uitkijken naar de komende jaren, wanneer steeds meer betaalbare concurrenten de markt oprollen. Ook nog belangrijk; het perspectief. In totaal werden er dus in de eerste 5 maanden van dit jaar 64.357 elektrische auto's verkocht in Europa. Of zo'n 13.000 per maand.
Zijn we genereus en tellen we nog eens 13.000 exemplaren er bij om tot 6 maanden te komen (een half jaar), dan spreken we over 77.357 elektrische auto's. Hoeveel auto's (ongeacht de aandrijving) er in totaal in de eerste helft van 2018 in Europa werden verkocht? 9,77 miljoen. Simpel gezegd, amper 0,8 procent van de verkochte auto's in Europa in het eerste deel van 2018 reed puur op batterijen. Allemaal aan de EV? We zijn er heus nog niet. Nu even naar de plug-ins kijken?
TOP 10 Plug-in hybrides H1 (2018)
1: Mitsubishi Outlander - 7.165 ex.
2: Volkswagen Passat GTE - 6.041 ex.
3: Volvo XC60 T8 - 5.730 ex.
4: BMW 530e iPerformance - 4.444 ex.
5: Volkswagen Golf GTE - 4.294 ex.
6: BMW 330e iPerformance - 4.014 ex.
7: Kia Nero PHEV - 3.789 ex.
8: Posche Panamera PHEV - 3.334 ex.
9: Mercedes GLE 350e - 3.300 ex.
10: BMW 225xe - 2.689 ex.
Opmerkelijk is de concurrentie die een stuk pittiger is bij de plug-ins, onderstreept door het feit dat er geen echte uitschieters zijn. In totaal werden er in de eerste 5 maanden van 2018 44.800 auto's aan de plug-instekker geleverd. Ofte 8.960 per maand. Waardoor de puur elektrische auto tegenwoordig maandelijks een derde meer over de toonbank gaat. Het is dan ook interessant om te zien hoe deze cijfers de komende maanden/ jaren zullen evolueren met een steeds groter aanbod.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 7 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 22 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden