Halftime: Elektrische autoverkoop in Europa H1 2018 (cijfers)

europa elektrische auto verkoop 2018 h1

Het einde van het jaar mag dan wel ver aan de horizon in zicht zijn, we blikken eerst even graag terug op de eerste helft van 2018. Wat is nu de best verkopende elektrische auto in Europa? Een Tesla, toch? Denk opnieuw.

Met de komst van het autosalon van Parijs (en 2020) worden we om de oren geslagen met elektrische auto's. Maar hoe verkoopt dat nu in Europa, zo'n auto met stekker? Dankzij Jato Dynamics hebben we daar een zicht op, met cijfers van januari tot mei 2018. Zonder boe of ba dus tijd voor de top 10.

TOP 10 ELEKTRISCHE AUTO'S H1 (2018)

1: Nissan Leaf - 14.533 ex.
2: Renault Zoe - 13.463 ex.
3: Volkswagen e-Golf - 8.100 ex.
4: BMW i3 - 6.905 ex.
5: Tesla Model S - 5.745 ex.
6: smart ForTwo EQ - 3.633 ex.
7: Tesla Model X - 3.520 ex.
8: Hyundai Ioniq EV - 3.440 ex.
9: Kia Soul EV - 3.165 ex.
10: smart ForFour EQ - 1.853 ex.

Wat kunnen we uit die cijfers halen? Dat de Nissan Leaf en Renault Zoe heer en meester blijven in de verkoop. Niet toevallig modellen die technologie delen én meteen ook twee van de meest betaalbare modellen in de lijst zijn. Waardoor nog maar eens duidelijk is dat er heus een markt is voor betaalbare EV's. Het is dan ook uitkijken naar de komende jaren, wanneer steeds meer betaalbare concurrenten de markt oprollen. Ook nog belangrijk; het perspectief. In totaal werden er dus in de eerste 5 maanden van dit jaar 64.357 elektrische auto's verkocht in Europa. Of zo'n 13.000 per maand.

europa elektrische auto verkoop 2018 h1

Zijn we genereus en tellen we nog eens 13.000 exemplaren er bij om tot 6 maanden te komen (een half jaar), dan spreken we over 77.357 elektrische auto's. Hoeveel auto's (ongeacht de aandrijving) er in totaal in de eerste helft van 2018 in Europa werden verkocht? 9,77 miljoen. Simpel gezegd, amper 0,8 procent van de verkochte auto's in Europa in het eerste deel van 2018 reed puur op batterijen. Allemaal aan de EV? We zijn er heus nog niet. Nu even naar de plug-ins kijken?

TOP 10 Plug-in hybrides H1 (2018)

1: Mitsubishi Outlander - 7.165 ex.
2: Volkswagen Passat GTE - 6.041 ex.
3: Volvo XC60 T8 - 5.730 ex.
4: BMW 530e iPerformance - 4.444 ex.
5: Volkswagen Golf GTE - 4.294 ex.
6: BMW 330e iPerformance - 4.014 ex.
7: Kia Nero PHEV - 3.789 ex.
8: Posche Panamera PHEV - 3.334 ex.
9: Mercedes GLE 350e - 3.300 ex.
10: BMW 225xe - 2.689 ex.

Opmerkelijk is de concurrentie die een stuk pittiger is bij de plug-ins, onderstreept door het feit dat er geen echte uitschieters zijn. In totaal werden er in de eerste 5 maanden van 2018 44.800 auto's aan de plug-instekker geleverd. Ofte 8.960 per maand. Waardoor de puur elektrische auto tegenwoordig maandelijks een derde meer over de toonbank gaat. Het is dan ook interessant om te zien hoe deze cijfers de komende maanden/ jaren zullen evolueren met een steeds groter aanbod.

europa elektrische auto verkoop 2018 h1
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 12 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
andre123 13:48
afbeelding van andre123

zoals al eerder gemeld,inderdaad er is een markt voor betaalbare ev's,
en toch blijven ze ons maar rond de oren slaan met dure tesla's en andere audi's.
leuk dat ze er zijn,daar niets van,maar onbetaalbaar voor jan modaal.
tel de leaf en de zoe bij elkaar en je zit bijna aan de helft,waarom focussen ze dan allemaal op die dure dingen,die de meeste mensen toch niet kunnen,of willen,betalen.

Jos D. 14:30
afbeelding van Jos D.

Tesla komt vooral in het nieuws owv de problemen die ze hebben met de productie van hun wagens en de domme eigenaars die echt denken dat die Autopilot ook echt werkt.
Dan heb je nog de journalisten die niks van auto's kennen en dus echt denken dat enkel Tesla EV's maakt.
Idem dito voor de zogenaamde trendsetters die regelmatig hun visionaire lulkoek op het nieuws komen vertellen en die uiteraard niet in belachelijke Zoë of Leaf willen gezien worden.
Maw het draait zoals altijd om perceptie :-)

vdsmichiel 14:51
afbeelding van vdsmichiel

Ik denk ook dat veel mensen wel (deels) elektrisch willen rijden, maar dat de aankoopprijs te hoog blijft. Waarom blijven constructeurs trouwens altijd maar dure modellen aanbieden? Helemaal akkoord met Andre123; en hetzelfde dacht ik over de nieuwe plug-inhybrides van Peugeot: mooi, een hybride-elektrische auto die er niet uitziet als een ruimteschip, maar ik heb geen 300 pk nodig! Ik zit te wachten op een redelijker model: geen belachelijke 45 km elektrisch rijbereik voor de schijn maar minstens een dagelijks bruikbare 100 km, geen 300 pk - de helft is al ruim voldoende, geen topuitrustingsniveau en zodoende ook geen 40 000 euro …
Soms vraag ik me af of constructeurs wel elektrische auto's willen verkopen. Neem nu een Clio en een Zoë: laatstgenoemde kost bijna het dubbele! Terwijl een elektromotor zo veel eenvoudiger is dan een verbrandingsmotor die aan Euro 6b moet voldoen. De batterij kost natuurlijk veel, maar toch geen 15 000 EUR?!

andre123 10:45
afbeelding van andre123

wat het verschil clio- zoe betreft kan ik u alleen maar aanraden alles eens goed te vergelijken,je zal konstateren dat het verschil veel kleiner is dan op het eerste gezicht gedacht.
maar neem dan wel alles mee in de berekening,aankoopprijs vaste kosten taxen verbruik onderhoud en premie.
alleen afgaan op de aankoopprijs geeft een zeer vertekend beeld(en ik kan het weten)

Bart007 21:49
afbeelding van Bart007

Ik kocht een full electric met 67pk en een batterij van 22kwh met een rijbereik tussen de 120 en 140km. Een full option, normale ruime wagen voor 5 personen en nog een ruime koffer. Jammer genoeg ben ik blijkbaar de enige maar zeer tevreden bestuurder van een Peugeot electric tepee. De prijs? Na aftrek van subsidies: 29.000 euro. Ik ken er die veel meer betalen voor hun sjieken diezel!

roco 17:52
afbeelding van roco

In mijn ogen blijft het een simpele, financiële rekensom
Als je 12.500 km/jaar doet haal je de meerkost van 10.000€ voor EV er gewoon niet uit.
voorbeeld hyundai ioniq: hybrid 25k <=> elektrisch (EV) 35k

Recent ergens gelezen dat ze in Noorwegen geen BTW moeten betalen indien volledig elektrisch voertuig. in die optiek zou 35k => 29k worden. Zonder dat de staatskast het gaat voelen omdat de aantallen van elektrische voertuigen nog niet opwegen.

reactie op bovenstaand: "waarom dure modellen eerst"
De dure modellen zijn de speeltuin. Fabrikanten kunnen experimenteren, data verzamelen, en risico's beperken (ongeval of terugroepactie). De zogenaamde "kinderziektes" ontdekken en verhelpen voor het in de massaproductie komt.
Nissan heeft gegokt met de leaf enkele jaren geleden, maar staat nu wel mooi bovenaan de lijst.

Walther 11:55
afbeelding van Walther

Het is een groot misverstand te denken dat elektrische auto,,s het alternatief zijn voor verbrandingsmotoren.
Mensen die veel rijden en veel geld hebben ok ,maar dan blijven elektrische voertuigen een doekje voor het bloeden.
Beter zou zijn op gas of diesel te rijden zeker voor de kilometervreters.
Voor mensen die minder dan 10000 km per jaar rijden is er geen probleem.

Edison 12:35
afbeelding van Edison

In tijden dat er dagelijks gesproken wordt over stroomtekorten en afschakelplannen (van het net), moet je goed zot zijn om een elektrische wagen in huis te halen ...

Als je verstandig ecologisch wil rijden, koop dan eerder aan gewone hybride (zoals die Ionic) of een auto op aardgas.
Na de kernuitstap zal de meeste elektriciteit toch van aardgas moeten komen.

andre123 12:57
afbeelding van andre123

wat dat electriciteitstekort betreft
ik heb die bedriegers van electrabel heus niet nodig om te rijden.
die gansters bedriegen ons al 30 jaar met hun afgeschreven brol en dure electriciteitsprijzen afkomstig van vele malen terugbetaalde kerncentrales.
laat u toch niet vangen door dat stelleke bangmakers,komt hen veel te goed uit.

GLENN 13:59
afbeelding van GLENN

Hoe laad je dan op? Overdag met zonnepanelen? Thuisbatterij? Mini-gascentrale? Windmolen in je tuin?

andre123 16:35
afbeelding van andre123

je noemt zelf al een aantal oplossingen.....
in de buurt is er bv een lidll vestiging,meer dan 900 zonnepanelen zorgen er voor stroom,bovendien ook nog gratis.
trouwens het verwachte stroomtekort gaat over bepaalde uren van de dag,bij mijn weten zijn er nog altijd 24 uren per dag.
laden doe je zowieso op de voordeligste uren.

Matt Casters 13:45
afbeelding van Matt Casters

Al de aandacht voor elektrische voertuigen is fantastisch. Tien jaar geleden was er niks op de markt, dan de dure Tesla roadster in beperkte oplage voor $150.000. Nu duiken we onder de $50.000 en de prijzen blijven dalen jaar na jaar. Het enige wat de prijzen hoog houdt is de lage productie. Zelfs de duurdere modellen als de Jaguar i-Pace worden op lage productie in de markt gezet. In de VS hebben we de laatste maanden gezien wat een hoogwaardige elektrische auto van rond de $50.000 in volume op de markt zetten teweegbrengt op korte tijd. De model 3 is onmiddellijk verkocht tegen rond de 20.000 stuks per maand (meer dan 1 miljard omzet/maand). Vergelijk dat met de cijfers hierboven en je kan al gaan voorspellen wat er in Europa gaat gebeuren als hij verkocht gaat worden binnenkort. De huidige stijging van rond de 40% op jaarbasis zou dan wel eens kunnen de hoogte ingaan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws