Het leek wat raar dat BMW 1 jaar na de facelift van de i3 plots met nog een serieuze update kwam van de elektrische knaap. Wat blijk nu? Die update kondigt het einde van de range extender aan.
Het was een slim idee van BMW destijds, haar eerste elektrische auto optioneel te voorzien van een generator op benzine. Alleen doet zo'n generator de i3 geen goed in de nieuwe WLTP-cyclus. Waardoor BMW in allerijl heeft besloten een jaar na de facelift van de i3 de elektrische hatchback uit te rusten met een grotere 42.4 kWh batterij. Die is een stuk groter dan het 33.2 kWh exemplaar dat je tot nog toe kon krijgen en zorgt er volgens BMW voor dat je ver genoeg geraakt om zo'n range extender onnodig te maken.
In de nieuwe WLTP-testcyclus weet de strafste i3 zo'n 285 kilometer aan range bij elkaar te rijden. Niet weinig maar ook niet ongelooflijk veel natuurlijk. De extender zou daar nog zo'n 160 kilometer aan toe kunnen voegen, waardoor het geheel boven de 400 kilometer stijgt. Maar kijk, de strengere Europese normen laten het niet meer toe dat BMW de i3 een benzinerugzakje geeft. In de VS kan je de i3 in de toekomst trouwens nog wel met range extender krijgen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden