Hangt het van VW af, dan kopen we al in 2020 onze auto's gewoon digitaal, waardoor we niet meer langs de lokale dealer hoeven te gaan. Jawel, de groep heeft een nieuw verkoopmodel op poten gesteld.
Weet je nog toen de Volkswagen-groep besloot dat modellen van VW en Audi niet meer kris kras door elkaar mochten staan bij de lokale dealers? Wel, vanaf 2020 gaan ze nog een stapje verder, want het bedrijf heeft zopas haar nieuw verkoopmodel voorgesteld. Daar staat digitalisering voorop. Of anders gezegd: zonder dat er nog een dealer aan te pas komt.
Online aankopen
Misschien een beetje cru, want Volkswagen wil natuurlijk haar 5.400 dealers in Europa geen doodsvonnis laten tekenen. Nee, het wil die dealers meetrekken in die digitalisatie. Zo ziet VW een toekomst waarin je via je smartphone een auto van je dealer koopt. Op die manier kan Volkswagen het gehele proces volgen natuurlijk vanaf haar thuisbasis. Met goede intenties trouwens.
De dealer zelf, die wordt tussen de lijnen door verzocht om maar een handjevol modellen in de showroom te hebben staan. Daarnaast mikt VW met pop-up-dealers om klanten te overtuigen voor een VW te gaan. Kortom, het klassieke dealerconcept is volgens Volkswagen wat... klassiek. De onderhouds-afdeling, die blijft natuurlijk onmisbaar.
I.D. in het achterhoofd
Met deze aanpak wil Volkswagen zichzelf klaarstomen voor de uitrol van de I.D.-familie. Die nieuwe familie van elektrische wagens zal in verbinding staan met het moederhuis om zo draadloos updates te ontvangen of te melden wanneer het tijd is voor een onderhoud. Vanaf april 2020 zal Volkswagen - en Audi - het nieuwe verkoopmodel uitrollen.
Het doel? VW heeft waarschijnlijk nu al door dat op lange termijn de auto vooral een dienst zal zijn. Waardoor dure showrooms niet meer nodig zijn. Momenteel zijn er zo'n 54.000 mensen tewerkgesteld in Europese garages van het merk.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden