Je zou het op zo'n druilerige oktoberdag niet denken maar vandaag zal McLaren daadwerkelijk de spirituele opvolger van de F1 - en bij uitbreiding: P1 - wereldkundig maken. Die Speedtail is een meesterwerk van techniek en vorm. Getuige de bizarre lijnen, centrale opstelling van de chauffeur en de van de pot gerukte bediening in het interieur.
Geen info, enkel plaatjes van de Speedtail lekten al het internet op. Al heb je in dit geval al een serieuze kluif aan die afbeeldingen alleen, want McLaren houdt woord; de Speedtail is een buitenaardse verschijning. Het merk dat amper een half jaar geleden de Senna uitbracht met extreem drukke lijnen, spoilers en splitters schuift nu de Speedtail naar voor, een creatie die zo klaar is om richting mars te vliegen. Als een lange uitgerekte druppel water. Een Volkswagen XL1 op steroïden zou je kunnen zeggen. Al doet dat deze Speedtail misschien wat oneer aan.
Al die designkeuzes hebben uiteraard met de aerodynamica te maken van deze supercar. Idem voor de unieke set-up van de velgen. Achteraan zien we klassieke exemplaren, vooraan zijn toegewerkt. Voor een betere luchtstroom, zonder twijfel. Al is het maar de vraag hoe ze de remmen gekoeld gaan krijgen. Iets zegt ons dat we daar vanavond zeker antwoord op gaan krijgen.
Captain chair
Binnenin zet het ruimteschipgevoel zich verder. Want als kapitein van deze raket zit je - jawel - centraal. Je co-piloten mogen links en rechts achter je gaan zitten. Een knipoog naar de originele F1 die volgens velen kan gezien worden als de eerste hypercar. Als chauffeur beschik je over drie joekels van schermen pal voor je neus. Al zeggen we dan niet de gehele waarheid, want de zijspiegels zijn vervangen door digitale exemplaren en die krijgen ook schermpjes in het interieur. Al kwijlen wij vooral op de manier hoe je deze Speedtail moet starten; pal boven je hoofd.
Dat alleen al geeft deze auto het gevoel buitenaards te zijn. Nu is het nog wachten op de officiële informatie met specificaties. Blaas ons straks van onze sokken, McLaren...
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden