Audi en Umicore gaan samen batterijen recycleren en de natuur respecteren. Voor zover je dat in de autosector kan, natuurlijk.
Umicore is een grote leverancier van accuodnerdelen voor de autowereld. In de eerste helft van dit jaar ging de nettowinst zomaar even met 22 procent omhoog. Umicore levert onder andere kathodematerialen die in de lithium-ionbatterijen van elektrische en hybride voertuigen gemonteerd worden.
Maar die accu's komen ooit op leeftijd en dan willen we er van af. Niet gewoon op een berg zoals vroeger, maar wel als gerecycleerd materiaal. Daarom onderzoeken Audi en Umicore samen hoe ze gebruikte batterijen zuiver uit elkaar kunnen halen en recycleren. Waardevolle onderdelen van accu's kunnen dan aan het einde van de productcyclus worden hergebruikt in andere producten.
beetje belgisch
Eerder nam Umicore de accu's van de Audi A3 e-tron al onder de loep, vanaf nu zullen ze ook de end-of-life verwerking van de batterijen van Audi's nieuwste e-tron SUV op zich nemen. De wagen wordt in België geproduceerd en dan is het volgens beide partners handig dat ook Umicore vier vestigingen in ons land heeft. In eerste instantie wordt onderzocht hoe de verschillende materialen zo zuiver mogelijk uit de accu gehaald kunnen worden en wat het percentage aan gerecycleerde onderdelen kan zijn. Volgens Audi zou het alvast om ongeveer 95 procent gaan.
ook met BMW
Ook voor BMW werd soortgelijk traject ontwikkeld, in samenwerking met batterijenbouwer Northvolt.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 10 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden