Voor Amerikaanse automerken is het perfect normaal dat ze hun meest performante motoren in een doos opsturen naar klanten die er om vragen. Crate Engines noemen we dit, motoren die je dan in eender welke machine kan dumpen. Dodge, die hebben er nu eentje die af-fabriek 1.000 pk neerzet. Lange leve Amerika!
Dat ze in Amerika eens smakelijk lachen met onze jaarlijkse autokeuring, want Amerikanen mogen hun auto's verregaand modificeren zonder al te veel consequenties. Daarom ook dat je van Amerikaanse automerken motoren in een doos kan kopen die je dan in je half verroeste Mustang van 40 jaar oud kan steken. Ook Dodge is niet vies van zo'n Crate Engine en overklast nu al de rivalen met de Hellephant, een crate engine met 1.000 pk en net geen 1.300 Nm koppel.
Daarvoor hebben ze hun gekende V8 (vanuit de Hellcat en co) tot het uiterste gedreven. Of in liters: 7-liter. Mopar, de onderdelenafdeling van Dodge en moedergroep FCA, is er trouwens fier op dat dit blok pure plug-en-play is. Heb je dus een Dodge Challenger thuis, dan kan je het blok zo neerploffen in de motorbaai.
Ach troost je, in Europa zullen hoogstwaarschijnlijk de driecilinders terug verdwijnen, dat is toch ook heugelijk nieuws?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden