De Vlaamse regering rolt een nieuw taxidecreet uit dat tegen 2020 in voegen moet gaan. Een hoop nieuwe regels moeten er voor zorgen dat we binnen een dik jaar meer en goedkopere taxi's op de baan tegen moeten gaan komen in Vlaanderen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alvast blij met de beslissing.
Kan je in de rest van Europa vaak voor een appel en een ei met de taxi ergens naartoe, dan is een taxirit in België buitensporig duur. Daar is echter een - goede - reden voor, want in België wordt er zwaar toegekeken op de taxisector. Zo zijn er stevige vergunningen, wordt een taxi vaak beperkt tot de gemeente waar hij een grondgebied heeft en zijn er vaste tarieven opgesteld om sociale dumping tegen te gaan. Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts heeft samen met de Vlaamse regering een nieuw taxidecreet uitgewerkt dat er voor moet zorgen dat het landschap tegen 2020 er volledig anders uit gaat zien.
Het globaal plan is om meer taxi's per inwoner aan te kunnen bieden (nu is dat nog 1 per 1.000 inwoners) en die taxi's betaalbaarder te maken. Enkele stappen die worden genomen is het schrappen van vaste tarieven, het afschaffen van het werkingsgebied en het verplichten van Nederlands als een basiskennis voor de taxibestuurder.
Uber-alles
Het nieuwe decreet zorgt ook voor een grijze zone voor het door officiële taxidiensten verguisde Uber. Al ligt Weyts nog toe dat het nieuwe taxidecreet ook ruimt biedt voor de ontwikkeling van nieuwe concepten, zoals Uber. Vanaf 1 januari treedt het nieuwe decreet in werking. Waardoor in een ideaal scenario de taxi een stukje goedkoper moet worden in Vlaanderen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden