Hyundai's FCEV Vision 2030: zware inzet op waterstof

hyundai waterstof auto

Zuid-Koreaanse autogigant Hyundai Motor Group heeft vandaag te kennen gegeven een roadmap te hebben ontworpen die dochterondernemingen Hyundai en Kia klaar moet stomen voor waterstofwagens. Het bedrijf gelooft zo hard in de technologie dat het tegen 2030 maar liefst 700.000 fuel-cell-systemen per jaar wil gaan verkopen. Ter vergelijking: dit jaar zal Hyundai ruwweg 200 waterstofwagens verkopen.

De heilige graal van de aandrijving van de toekomst ligt volgens de Hyundai-groep niet bij klassieke batterijen, wel bij waterstof. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is zo zeker van haar stuk dat het samen met toeleveranciers maar liefst 6 miljard euro zal investeren in de technologie. Die investering moet er voor zorgen dat waterstof tegen 2030 een volwaardige alternatieve aandrijving is. Niet enkel in de automobielsector maar ook in de sector van bouwmateriaal en de scheepvaart. Een vorkheftruck op waterstof, een boot dat draait op het goedje tot en met een drone. Noem het op en de Hyundai Motor Group (HMG) ziet er een potentiële markt voor.

(Waterstof) pompen of verzuipen

De groep met Hyundai en Kia in handen wil daarbij de eerste zijn die daadwerkelijk haar nek uitsteekt om de ontwikkeling in een versnelling te brengen. Tegen 2030 zou het maar liefst 700.000 "waterstofmotoren" (al gaat het bij waterstof vooral om de cellen) willen bouwen. 500.000 daarvan moeten hun weg vinden naar de automobiel. Waardoor de groep dus gelooft dat het binnen twee decennia grofweg 500.000 waterstofwagens per jaar zal verkopen. Ter vergelijking; dit jaar zal Hyundai het jaar afsluiten met zo'n 200 verkochte exemplaren van de Nexo, haar vlaggenschip-SUV op waterstof.

hyundai waterstof auto

Om dat te realiseren laat de groep alvast weten een tweede productiefabriek op poten te zetten. Die moet klaar zijn tegen 2022 en de productie van waterstofcellen verhogen van de huidige 3.000 stuks naar maar liefst 40.000 stuks. Met deze stap hoopt Hyundai de rivaliteit tussen collega's Toyota, BMW, Honda en Volkswagen aan te wakkeren. Want Hyundai heeft er alle baat bij dat die automerken ook meer de focus op waterstof leggen. Op dit moment verliest Hyundai namelijk geld op elke waterstofwagen die ze verkopen én is het netwerk om te tanken in Europa te beperkt. Al mag dat geen excuus zijn om de ontwikkeling van waterstofwagens tegen te houden. Hyundai verliest net zo goed geld op haar elektrische wagens. Niet enkel een probleem bij de Zuid-Koreaanse constructeur. Zelfs Nissan verliest geld op elke Leaf die ze verkopen en dat is zowat de meest verkochte elektrische auto ter wereld.

Rijden op water?

Heb je trouwens geen enkel idee wat zo'n waterstofwagen nu juist is? Wel, in simpele termen is het eigenlijk een elektrische auto (want: elektromotoren) waarbij de energie niet uit een batterij wordt gehaald die je moet opladen maar wel uit een fuell cell die waterstof combineert met zuurstof uit de lucht en zo elektriciteit opwekt. Het resultaat is een systeem dat niet enkel puur water uitstoot maar tussendoor ook de lucht zuivert rondom.

hyundai waterstof auto

Die waterstof kan je trouwens zo tanken aan een tankstation (zoals je nu benzine of diesel pompt). Al begint daar het schoentje te knellen. Tankstations voor waterstofauto's zijn vandaag de dag nog minder voorradig dan laadpalen en extreem duur om te exploiteren. Daarnaast is het creëren van waterstof duur en energie-intensief. Waardoor je vragen kan stellen over de eco-vriendelijkheid van het uiteindelijk product. Al moet je dat even goed doen over de elektriciteit die uit je stopcontact komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws