Mazda breekt circuitrecord dat 26 jaar stond!

mazda RT24-P

Gaat het over verpulverde circuitrecords, dan worden de termen "Nürburgring" en "Porsche", "Lamborghini" of "Ferrari" vaak boven gehaald. Deze keer moeten we het aan de andere kant van de wereld gaan zoeken, op het circuit van Daytona en bij... Mazda?! Jawel, gisteren verbrak Mazda een circuitrecord dat al 26 jaar stond. Eat that, Porsche!

Hoewel een MX-5 in de cataloog link je Mazda niet meteen aan sportwagens die op circuitrecords jagen. Toch zette het Japanse bedrijf zondag een indrukwekkende tijd neer tijdens een testsessie naar aanloop van de Daytona 24. Coureur Oliver Jarvis wist in zijn Mazda RT24-P (een Daytona prototypewagen die hier in de Le Mans LMP1-klasse uit zou vallen) een tijd neer te zetten van 1 min 33.398 sec. Waardoor de Mazda sneller over het circuit vloog dan het ronderecord van 1 min 33.875. Een ronderecord dat sinds 1992 niet meer verbroken werd.

Grondlegger van dat record was de AAR Eagle MK III, een racewagen met Toyota-motor die zo succesvol was (het won 21 van de 27 races waarin het deelnam) dat andere teams in 1992 besloten uit de koningsklasse te stappen in de VS. Meer nog, de GTP-klasse van IMSA werd het jaar daarop ontbonden, waardoor de van de pot gerukte snelle wagens niet meer welkom waren.

Hoe snel die wagens begin de jaren 90 waren wordt nu dan ook stilaan duidelijk, want het heeft dus 26 jaar geduurd voor een andere racewagen een snellere tijd neer weet te zetten. Klein addertje onder het gras echter, omdat Jarvis de tijd neer zette tijdens een testdag telt zijn tijd niet als een officieel record. Al gaan we er prat op dat Jarvis alles uit de motor van de Mazda RT24-P zal persen om ook tijdens de daadwerkelijk race op 26 en 27 januari een circuitrecord neer te zetten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jelledr 12:46
afbeelding van Jelledr

Heel mooie prestatie van het merk uit Hiroshima!! Het is niet zoals de Le Mans overwinning in ‘91 maar toch wel fijn dat ze dit record binnenhalen. Weliswaar niet officieel en jammer genoeg op de testdag maar dat beloofd.

Ik ga toch eens zoeken naar een schaalmodel om naast mijn 767b te zetten.

FLP 13:16
afbeelding van FLP

Kleine correctie. Hoewel IMSA de DPI-klasse en LMP2-klasse sinds dit jaar gescheiden heeft, leunt DPI toch nog steeds véél dichter tegen LMP2 dan LMP1.

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws