En als daar plug-in hybrides worden bijgeteld, komen we zelfs aan bijna 50 procent.
In 2018 was 31,2 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in Noorwegen een elektrisch model. Het elektrische marktaandeel blijft daarmee spectaculair toenemen, want in 2017 waren EV’s goed voor ‘slechts’ 20,8 procent van de nieuwe inschrijvingen. Als we bij die cijfers ook nog de plug-in hybrides tellen, die ook zeer populair zijn in het Scandinavische land, dan komen we aan bijna 50 procent (49,2 procent). En er zijn in 2018 zelfs 51 waterstofauto’s ingeschreven. De overige 50 procent waren trouwens niet allemaal modellen met enkel een verbrandingsmotor, want liefst 29 procent van alle ‘traditionele’ auto’s waren hybrides.
Cadeautjes, cadeautjes!
Die snelle publieke omarming van de elektrische auto is er niet zomaar gekomen. Noorwegen overstelpt EV-kopers met een berg voordelen, zoals een bijna volledige vrijstelling van alle autobelastingen, gratis parkeren in grotere steden, toegang tot de buslanen, deels gratis gebruik van overzetboten – en die heb je vaak nodig in het fjordenland – en heel wat gratis laadpalen. Al die stimuli gaan bovendien gepaard met een fors zwaard van Damocles: in 2025 verbiedt het land de facto de verkoop van nieuwe auto’s met enkel een verbrandingsmotor, wat dan onvermijdelijk zal leiden tot het schaarser worden van tankstations door de dalende vraag. Zo kan Noorwegen stilaan in een omgekeerde wereld terechtkomen, waar je zorgeloos elektrisch rijdt terwijl bestuurders van een auto met verbrandingsmotor met ‘range anxiety’ zullen kampen…
Oliegeld
Een bijkomend voordeel is dat 97 procent van de Noorse stroom uit hernieuwbare energiebronnen komt, hoofdzakelijk van hydro-elektrische centrales, maar ook van windturbines. Groene stroom is zelfs een belangrijk exportproduct van Noorwegen, want een groot deel van de industrie van buurland Zweden draait op Noorse elektriciteit. Maar zo komen we bij dat andere onderdeel van de Noorse economie: het land is een producent van ruwe aardolie. Als we cynisch willen zijn, kunnen we de Scandinaven van hypocrisie betichten: in eigen land ‘groen’ gaan rijden en ondertussen elders aardolie blijven verkopen. Maar ze hadden dat oliegeld natuurlijk net zo goed in zinloze prestigeprojecten kunnen pompen…
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 18 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 21 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden