Officieel: Ford Mondeo facelift focust op hybridekracht (2019)

ford mondeo facelift 2019

Sinds 2014 rolt de Ford Mondeo op onze Europese wegen. Met meer dan vier jaar op de teller is het dus tijd voor een opfrisbeurt. Die facelift wil de spotlight wat meer op de hybrideversie van de middenklasser zetten. Want jawel, er is een Mondeo hybride. Tegenwoordig zowel in sedan- als stationwagenvorm!

De man in de straat zal er niet veel last van ondervinden maar de levensloop van de huidige generatie Mondeo is best wel een soep. Zo kreeg het Amerikaanse derivaat (de Fusion) die in 2012 werd gelanceerd al een facelift in 2016 en nog eentje in 2018. De Europese variant die pas in 2014 de oversteek maakte (door productievertragingen met de sluiting van Ford Genk) mag nu in 2019 aan de facelift. Waardoor we in Europa niet meer achter lopen op Amerika.

Sierlijke V

Uiterlijk alvast wat je verwacht van een facelift op deze Europese Mondeo. Nieuwe bumpers rondom, achterlichten met LED-technologie en een extra streepje chroom. Iets opvallender is de hertekende grille die de Mondeo daardoor beter in tred laat lopen met de Fiesta en Focus. De top-uitvoering, Vignale, krijgt de sierlijke "V-tjes" in zijn grille gedrapeerd.

ford mondeo facelift 2019

Binnenin nog geen scherm bovenop het dashboard, wel een nieuwe versnellingspook. Toch in het geval van de 8-trapsautomaat bij de diesel. Opteer je daar voor, dan krijg je een draaiknop op de middentunnel zoals bij Jaguar. Nieuwe lijnen of materiaalkeuzes? Nee en ja. Want nieuwe materialen tekenen present maar visueel houdt Ford het zeer braaf bij deze facelift. Het zou zo een Duitse facelift kunnen zijn.

Hybrid

Extra onderstreep door de focus op technologie. Dan hebben we het niet enkel over de adaptieve cruisecontrole met file-assistent en automatische snelheidsaanpassing, wel over de hybride-tech in de Mondeo. Die kon je al krijgen in de sedanversies maar komt nu ook naar de stationwagen. Die aandrijving gebruikt een 2-liter benzine en een elektromotor die zijn kracht haalt uit een accu van 1,4 kWh. Het verbruik van de Mondeo Wagon Hybrid zakt daardoor naar 4,4 l/100 km. Bij de sedan gaat het zelfs over 4,2 l/100 km.

ford mondeo facelift 2019

Wil je zo'n Mondeo Hybrid? Dan moet je wel voor de Titanium- of Vignale-uitvoering gaan. De hoogste uitvoeringen zeg maar. Naast de hybrideversie kan je uiteraard de Mondeo verkrijgen met een rits klassieke benzine- en dieselmotoren. De Mondeo Clipper Hybrid kost minimaal € 38.085 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws