In een actie die de automobielwereld helemaal niet zag aankomen kocht het moderne Saab - NEVS - zich zonet voor 20 procent in bij het moederbedrijf van Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg. Daarvoor moest het over de boeg komen met een bedrag van 150 miljoen euro. Het doel van deze "inkoop"? Samen auto's bouwen. Jawel.
National Electric Vehicle Sweden (NEVS), de doorstart van Saab, heeft 150 miljoen euro geïnvesteerd in het moederbedrijf van Koenigsegg. Door die zak geld krijgt het moderne Saab 20 procent van de aandelen van Koenigsegg in handen. Een handeling die er voor moet zorgen dat beide merken "samen producten kunnen ontwikkelen voor nieuwe en onontgonnen segmenten door de krachten van beide bedrijven te bundelen."
NEVS + Koenigsegg = EV?
Wat vage taal natuurlijk, al wordt aangenomen dat beide bedrijven samen zullen werken aan elektrische auto's en zo de ontwikkelingskosten voor de technologieën kunnen delen. Koenigsegg, die kan dan weer gebruik maken van NEVS' fabriek in het Zweedse Trollhättan (meer werkruimte) en uiteraard het feit dat het oude SAAB het nieuwe NEVS werd via Chinees geld, waardoor NEVS voet aan wal heeft in China, een markt waar Koenigsegg nog wel wat hypercars wil slijten.
In ruil richten de bedrijven een joint venture op om licenties, technologieën en productontwikkelingen in eigen handen te houden. NEVS beheert 65% van de aandelen van die joint venture. Waardoor het wel eens veel centjes kan verdienen aan deze samenwerking.
Niet de eerst poging
Nog een geinig detail; tijdens de ondergang van Saab had Koenigsegg in 2009 serieuze plannen om het merk over te kopen van GM. De deal ging niet door, het Nederlandse Spyker kocht de boel over, duwde Saab in een sneltempo verder van de afgrond (deels door het moeilijke GM) en in 2012 kwam Saab in handen van het Chinese National Modern Energy Holdings Ltd en het Japanse Sun Investment LLC. Die bedrijven vormden Saab om tot NEVS (National Electric Vehicle Sweden) omdat Saab AB - de vliegtuigenafdeling - een verbod op de merknaam en logo had uitgeroepen.
Zonder twijfel een serieus troebele historie maar nu, tien jaar na datum, lijken Koenigsegg en Saab elkaar dan toch te hebben gevonden. Al moest Saab eerst van naam veranderen, in Chinese handen komen en enkel elektrische 9-3's bouwen. En nu hop naar een mooie toekomst voor Saa, sorry, NEVS!
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden