Saab (NEVS) investeert 150 miljoen euro in Koenigsegg

nevs koenigsegg

In een actie die de automobielwereld helemaal niet zag aankomen kocht het moderne Saab - NEVS - zich zonet voor 20 procent in bij het moederbedrijf van Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg. Daarvoor moest het over de boeg komen met een bedrag van 150 miljoen euro. Het doel van deze "inkoop"? Samen auto's bouwen. Jawel.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS), de doorstart van Saab, heeft 150 miljoen euro geïnvesteerd in het moederbedrijf van Koenigsegg. Door die zak geld krijgt het moderne Saab 20 procent van de aandelen van Koenigsegg in handen. Een handeling die er voor moet zorgen dat beide merken "samen producten kunnen ontwikkelen voor nieuwe en onontgonnen segmenten door de krachten van beide bedrijven te bundelen."

NEVS + Koenigsegg = EV?

Wat vage taal natuurlijk, al wordt aangenomen dat beide bedrijven samen zullen werken aan elektrische auto's en zo de ontwikkelingskosten voor de technologieën kunnen delen. Koenigsegg, die kan dan weer gebruik maken van NEVS' fabriek in het Zweedse Trollhättan (meer werkruimte) en uiteraard het feit dat het oude SAAB het nieuwe NEVS werd via Chinees geld, waardoor NEVS voet aan wal heeft in China, een markt waar Koenigsegg nog wel wat hypercars wil slijten.

nevs koenigsegg

In ruil richten de bedrijven een joint venture op om licenties, technologieën en productontwikkelingen in eigen handen te houden. NEVS beheert 65% van de aandelen van die joint venture. Waardoor het wel eens veel centjes kan verdienen aan deze samenwerking.

Niet de eerst poging

Nog een geinig detail; tijdens de ondergang van Saab had Koenigsegg in 2009 serieuze plannen om het merk over te kopen van GM. De deal ging niet door, het Nederlandse Spyker kocht de boel over, duwde Saab in een sneltempo verder van de afgrond (deels door het moeilijke GM) en in 2012 kwam Saab in handen van het Chinese National Modern Energy Holdings Ltd en het Japanse Sun Investment LLC. Die bedrijven vormden Saab om tot NEVS (National Electric Vehicle Sweden) omdat Saab AB - de vliegtuigenafdeling - een verbod op de merknaam en logo had uitgeroepen.

Zonder twijfel een serieus troebele historie maar nu, tien jaar na datum, lijken Koenigsegg en Saab elkaar dan toch te hebben gevonden. Al moest Saab eerst van naam veranderen, in Chinese handen komen en enkel elektrische 9-3's bouwen. En nu hop naar een mooie toekomst voor Saa, sorry, NEVS!

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
MilleMiglia 11:47
afbeelding van MilleMiglia

Hoeveel auto's heeft NEVS ondertussen verkocht? Niet al te veel volgens mij

andre123 13:27
afbeelding van andre123

ik blijf het zonde vinden dat ze verdwenen zijn
deels door het moeilijke gm inderdaad,bijna was opel hetzelfde lot ondergaan

andre123 13:28
afbeelding van andre123

ik blijf het zonde vinden dat ze verdwenen zijn
deels door het moeilijke gm inderdaad,bijna was opel hetzelfde lot ondergaan

Danny Schreel 21:49
afbeelding van Danny Schreel

GM heeft helaas Saab laten verdwijnen, echter hebben ze zelf het niet meer kunnen redden toch ? ... Ondertussen blijft er niet veel meer GM rijgenot rondrijden in Europa...
Als er nu terug een Zweeds vehicle komt ( Nevs ) kan het Saab-silhouet worden herbronnen en daar in Europa terug een positief verkoopsverhaal van komen...anders wordt het serieus bergop rijden ?.... Zie eens naar de Fiat 500 van de jaren 60... die nu terug met volle teugen wordt gesmaakt ( = gekocht ) In Europa is nostalgie een item ... in andere landen kent men zelfs dit woord niet ... Kwaliteit dient zich voor zo'n merk te handhaven ... Hopelijks kunnen Nevs en Koenigsegg iets teweeg brengen met hoog waw-gehalte...
DS.

Danny Schreel 22:28
afbeelding van Danny Schreel

GM heeft helaas Saab laten verdwijnen, echter hebben ze zelf het niet meer kunnen redden toch ? ... Ondertussen blijft er niet veel meer GM rijgenot rondrijden in Europa...
Als er nu terug een Zweeds vehicle komt ( Nevs ) kan het Saab-silhouet worden herbronnen en daar in Europa terug een positief verkoopsverhaal van komen...anders wordt het serieus bergop rijden ?.... Zie eens naar de Fiat 500 van de jaren 60... die nu terug met volle teugen wordt gesmaakt ( = gekocht ) In Europa is nostalgie een item ... in andere landen kent men zelfs dit woord niet ... Kwaliteit dient zich voor zo'n merk te handhaven ... Hopelijks kunnen Nevs en Koenigsegg iets teweeg brengen met hoog waw-gehalte...
DS.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws