Met een midlife update is de nieuwe Passat klaar om nog een paar jaar verder te gaan in het middenklassesegment. Uiterlijk zie je daar niet zoveel van, onderin werd er wel wat meer gewijzigd.
De designers van Volkswagen die verantwoordelijk zijn voor de buitenkant konden een tijdje terug al met vakantie, want Volkswagen besloot amper iets te wijzigen aan het uiterlijk bij de facelift van de Passat en Passat Variant. Veranderingen beperken zich dan ook tot aangepaste voor- en achterbumper, een ietsje hertekende grille en standaard LED kop- en achterlichten. Achterop de kofferklep wordt de "Passat"-benaming uitgesmeerd zoals bij de Arteon.
verderborduren
Ook binnenin zijn de wijzigingen eerder beperkt. Een derde generatie van het infotainmentsysteem doet haar intrede, met een verbeterde versie van de digitale instrumentencluster. Een hoop touch screens in verschillende maten zorgen ervoor dat je de nodige dingen kan wijzigen en bekijken.
Volkswagen gaf de Passat een vleugje automatisch rijden mee. De wagen kan dankzij een upgrade van de rijhulpsystemen semi-autonoom rijden tot een snelheid van 130 km/u. De elektromechanische remmen zorgen ervoor dat er sneller gereageerd wordt, al had je die bij de pre-facelift ook al op de Passat GTE hybridevariant.
extra ver
Die GTE is er weer terug en krijgt een aanpassing van de actieradius. Zo kan je met de 1.4 TSI in combinatie met de elektromotor, nog altijd goed voor 218 pk, tegenwoordig 55 kilometer ver met een volle accu. Dat lijkt maar een tikje verder dan de pre-facelift die 50 kilometer ver reed. Maar schijn bedriegt, want intussen gingen de metingen van NEDC naar WLTP. In de oude telling zou de nieuwe GTE 70 kilometer ver raken op een batterijlading.
Verder behoudt de Passat zijn bestaande motorenpalet met vermogens van 150 tot 272 pk voor de TSI's en 120 tot 240 pk voor de TDI's. De 2.0 TDI met 150 pk krijgt tegenwoordig een Evo-badge. Geen rallyaspiraties echter, het wil zeggen dat het om een doorontwikkelde versie gaat die 10 g/km minder CO2 uitstoot. Alle beetjes helpen.
De Passat facelift gaat in de verkoop vanaf mei, tegen eind augustus staat hij bij de Duitse dealers, iets later ook bij ons.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 4 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 7 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden