Je was het misschien al vergeten, maar Audi bouwde van de eerste generatie Q5 ook een SQ5, met dieselmotor. Dat recept neemt ook de nieuwe SQ5 over, met een beetje een ander sausje.
Want waar de vorige versie op 313 pk en 650 Nm bleef steken, haalt de SQ5 TDI nu 347 pk en 700 Nm vanonder de motorkap. Die verkrijgt Audi door een elektronische compressor en een 48 volt accu volgens hun Mild Hybrid-insteek. Gek genoeg veranderen daarmee de sprintcijfers niet; de 0-100 wordt nog altijd afgelegd in 5,1 seconden. De hernemingen zouden volgens Audi een stuk sneller verlopen, handig bij inhaalmanoeuvres dus. Audi koppelt de SQ5 TDI standaard aan een tiptronic versnellingsbak met acht versnellingen. En voor de verdeling van het vermogen naar de vier wielen zorgt de quattro-aandrijving, maar dat had je al geraden natuurlijk.
Je herkent de SQ5 TDI aan zijn aangepaste bumpers met anders uitziende luchtinlaten en het honingraatmotief in de diffusor. De dubbele aluminium lamellen accentueren het Single Frame rooster. Tenslotte zou het geen S-versie zijn als die logo's niet her en der op carrosserie en in het interieur zouden prijken.
Vanaf maart kan je 'm bestellen, die SQ5 TDI, tegen de zomer staat hij bij de Belgische Audi-dealers.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 1 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 12 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 17 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 17 uur geleden