30 km/u in Nederlandse bebouwde kom veralgemeend?

znoe30

In Nederland is een voorstel gelanceerd om 30 km/u de standaard snelheidsbeperking te maken in de bebouwde kom. En het idee komt niet van groene geitenwollensokken, maar wel van de RAI, de Nederlandse evenknie van onze Febiac…

Beeld je het eens in: Febiac, de belangenvereniging van de Belgische autosector, die vraagt om de snelheidslimiet in de bebouwde kom te verlagen van 50 naar 30 km/u. Vrij onwaarschijnlijk, denk je? In Nederland is het toch gebeurd: daar heeft de RAI (voor “Rijwiel & Automobiel Industrie”) net dat voorgesteld. De reden van het idee is uiteraard vooral verkeersveiligheid. “Van alle door de politie geregistreerde dodelijke verkeersslachtoffers […] in 2017 (535 van de totaal 613), verongelukte 29 procent op een 50 km/uur-weg binnen de bebouwde kom (156 personen)”, zo zei RAI-voorzitter Steven Van Eijck tijdens een officieel diner. “Op moment dat de snelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur gaat, neemt de remweg enorm af. Van 19 meter naar 7 meter op een droog wegdek. Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen”. Daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen. En om te tonen dat het geen middel is om het imago van de autosector op te poetsen, vraagt de RAI ook nog eens om het aantal controles in die nieuwe zones 30 te verhogen: “Als je het doet, doe het dan goed”, zijn de letterlijke woorden van Van Eijck. Wat denken jullie: is het ook een ideetje voor bij ons?

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Waxweazel 15:38
afbeelding van Waxweazel

Zoiets werkt nooit goed als de mentaliteit van de bestuurders niet veranderd.
Er moet er maar een paar tussen zitten die zich niet willen houden aan 30 km/u en je kan al een ongeval hebben.
En aangezien de automobilist een kuddedier is, zullen er veel zijn die sneller zullen gaan rijden eens de voorganger ook snel rijdt.
Met meer controles is dit misschien op te lossen, maar je kan nooit continue overal controleren.

4g63 13:24
afbeelding van 4g63

2% vind 70-80km/h in bebouwde kom normaal, bijv vlak na schooltijd staat daar 100 man op te kijken en wat beslist de gemeente: zone 30 want volgens de heilige allesbepalende statistieken is dat veel veiliger.
Leg dan verkeersplateaus aan waar je niet tegen 70 over kan tenzij je je carterpan kapot rijd. Of trajectcontrole 50, snel genoeg om op te letten en traag genoeg om op tijd te stoppen.
Niettegenstaande zijn er vele die mij tegenspreken in het dorpscentrum (doorrijdgemeente) hier en die vinden dat 50 absoluut veel te snel is, zelf rij k van m'n 5 jaar met alles op wielen, zal wsl daar aan liggen?

Joshua 01:49
afbeelding van Joshua

In België is er in sommige steden ook sprake van om in een bebouwde kom 30km/u toe te passen. Prima, dan neem ik mij voor om: 'in naam van de veiligheid' mijn snelheid eenzijdig te verlagen tot 10 km/u, dan heb ik 100% zekerheid om tegen dit slakkengangetje, nooit geflitst te worden! 't Zal mij worst wezen als bestuurders (hopelijk zijn dat ook flikken idem politieke labbekakken) die dan in file achter mij rijden, zo gestresseerd raken dat zij zich de haren uit 't hoofd willen rukken omdat ze mij tegen een (geoorloofde) snelheid van 30km/u toch nergens kunnen inhalen!

Mathieu 10:30
afbeelding van Mathieu

Ik weet niet hoe het hier zit, maar 156 personen op 613 in een 50km/u zone is natuurlijk wel heel veel.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws