Volkswagen test partikelfilter voor remmen op dieselwagen

Volkswagen fijn stof remmen partikelfilter

Niet enkel de uitlaatpijp van een auto met verbrandingsmotor is verantwoordelijk voor fijn stof, ook remmen zijn schuldig aan het produceren van het ongezond goedje. Niet anders bij elektrische auto's. Volkswagen is alvast gestart met het testen van partikelfilters voor remmen.

Fijn stof dat gecreëerd wordt tijdens het remmen met de auto is een niet te miskennen factor in het ecologische verhaal van die auto. Want elke keer je remt produceren de remblokjes van je wagen extreem kleine stofdeeltjes. Die deeltjes zijn, net zoals deeltjes die uit de uitlaatpijp komen, schadelijk voor mens en dier.

Volgens Duitse rempartikelfilterproducent (dat is nog eens een woord) Mann+Hummel produceert het wagenpark van Duitsland jaarlijks 10.000 ton aan remstof. Stoffen die mede verantwoordelijk zijn voor astma en hartziekten. Daar moet dus iets aan gedaan worden. Zelfs Parijs, de hoofdstad van Frankrijk, acht een oplossing uitermate belangrijk.

VW doet mee

Het is ook Volkswagen in haar streven naar een nieuw imago niet ontgaan. Waardoor er al meermaals een Golf GTD werd gespot in Duitsland met een partikelfilter aan de remmen. Er bestaat dus geen twijfel over dat het Duitse merk volop aan het testen is met de nieuwe technologie. Met een bijkomende reden trouwens.

De sector die zich bezighoudt met de ontwikkeling van partikelfilters voor remmen wil er namelijk voor zorgen dat auto's die uit worden gerust met het systeem een uitzondering krijgen op de uitstootberekening. Het eerder genoemde Mann+Hummel stelt namelijk dat een dieselwagen met EURO 5-motor minder fijn stof de wereld in helpt me zo'n filter dan een Euro 6-diesel. Het Duitse bedrijf vindt dan ook dat overheden moeten kijken naar de complete emissiebalans van voertuigen. Dus niet enkel naar wat er uit de uitlaat komt maar ook wat er van afzonderlijke onderdelen (zoals remmen) komt. Want ook EV's blazen een hoop fijn (rem)stof de lucht in.

Wanneer Volkswagen de technologie zal lanceren op een productiemodel is niet meteen duidelijk maar het zou ons niet verbazen als VW hier in de nabije toekomst uit mee zal pakken. Voor de nieuwe Golf die in 2020 op de markt komt misschien?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Jan Minnaard 23:20
afbeelding van Jan Minnaard

Correctie. Een EV of Hybride produceert veel minder remstof doordat er veel geregenereerd wordt.

andre123 10:04
afbeelding van andre123

als daar maar geen gesjoemel van komt,lol

Vdsmichiel 12:36
afbeelding van Vdsmichiel

En het stof van banden die slijten, hoe gaan we dat dan opvangen of reduceren? 1 mm rubbermix weg na pakweg 10 000 km maal zo veel miljoen auto's, dat is ook heel wat materiaal ...

suskewiet 22:13
afbeelding van suskewiet

we moeten terug paard en kar invoeren.
houten wielen op de kar liefst zonder banden, is niet nodig aan lage snelheid.
En het paard kan je op het einde van de life cycle nog opeten
en je wordt maar op 1 pk belast. Een paard laat wel scheten maar laat ons dat even vergeten

andre123 12:52
afbeelding van andre123

ne scheetfilter lost dat probleem ook weer op,lol

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws