Niet enkel de uitlaatpijp van een auto met verbrandingsmotor is verantwoordelijk voor fijn stof, ook remmen zijn schuldig aan het produceren van het ongezond goedje. Niet anders bij elektrische auto's. Volkswagen is alvast gestart met het testen van partikelfilters voor remmen.
Fijn stof dat gecreëerd wordt tijdens het remmen met de auto is een niet te miskennen factor in het ecologische verhaal van die auto. Want elke keer je remt produceren de remblokjes van je wagen extreem kleine stofdeeltjes. Die deeltjes zijn, net zoals deeltjes die uit de uitlaatpijp komen, schadelijk voor mens en dier.
Volgens Duitse rempartikelfilterproducent (dat is nog eens een woord) Mann+Hummel produceert het wagenpark van Duitsland jaarlijks 10.000 ton aan remstof. Stoffen die mede verantwoordelijk zijn voor astma en hartziekten. Daar moet dus iets aan gedaan worden. Zelfs Parijs, de hoofdstad van Frankrijk, acht een oplossing uitermate belangrijk.
VW doet mee
Het is ook Volkswagen in haar streven naar een nieuw imago niet ontgaan. Waardoor er al meermaals een Golf GTD werd gespot in Duitsland met een partikelfilter aan de remmen. Er bestaat dus geen twijfel over dat het Duitse merk volop aan het testen is met de nieuwe technologie. Met een bijkomende reden trouwens.
De sector die zich bezighoudt met de ontwikkeling van partikelfilters voor remmen wil er namelijk voor zorgen dat auto's die uit worden gerust met het systeem een uitzondering krijgen op de uitstootberekening. Het eerder genoemde Mann+Hummel stelt namelijk dat een dieselwagen met EURO 5-motor minder fijn stof de wereld in helpt me zo'n filter dan een Euro 6-diesel. Het Duitse bedrijf vindt dan ook dat overheden moeten kijken naar de complete emissiebalans van voertuigen. Dus niet enkel naar wat er uit de uitlaat komt maar ook wat er van afzonderlijke onderdelen (zoals remmen) komt. Want ook EV's blazen een hoop fijn (rem)stof de lucht in.
Wanneer Volkswagen de technologie zal lanceren op een productiemodel is niet meteen duidelijk maar het zou ons niet verbazen als VW hier in de nabije toekomst uit mee zal pakken. Voor de nieuwe Golf die in 2020 op de markt komt misschien?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden