Oh yeah: Mazda werkt aan zes-in-lijn!

mazda zes-in-lijn

De weergoden mogen ons deze ochtend niet gunstig gezind zijn, de motorengoden des te meer. Mazda heeft via haar financiële resultaten namelijk te kennen gegeven dat het volop bezig is met de ontwikkeling van een zes-in-lijn-motorenfamilie. Jawel, zowel een diesel- als benzine-zespitter binnenkort bij Mazda!

Terwijl automerken massaal aan het afstappen zijn van de grootste motoren in haar familie besluit Mazda met een nieuwe big daddy op de proppen te komen. Na jaren viercilinders in elkaar te schroeven zal het merk in de toekomst namelijk met een zes-in-lijn op de proppen komen. Jawel, een zes-in-lijn, in een Mazda. Kijk, daar gaan onze voetjes ook spontaan even van aan het dansen.

zes in de zes?

Specifiek gaat het over een motorenfamilie. Of iets concreter; twee varianten. Zo heb je een dieselversie én een benzinevariant met SkyActiv-X-tech. Die technologie laat het toe om benzine zelf te laten ontbranden in de motor. Zoals een diesel zeg maar. Het resultaat is het plezier van een benzine met de mussendorst van een diesel. Daarenboven zal de zes-in-lijn gebruik maken van mild hybridetechnologie. Een hybride-zes-in-lijn SkyActiv-X... wedden dat je dit deze ochtend niet zag aankomen?

Daarnaast kondigt Mazda tijdens het bekendmaken van haar financieel boekjaar aan dat de motor in de lengte zal gaan liggen en kan gekoppeld worden aan vierwielaandrijving. Zitten ook in de pijplijn; een volledig elektrisch model van Mazda én een wankelmotor. Al zal die laatste hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt als range-extender. Een Mazda6 met zes-in-lijn... zet zo maar voor de deur, Mazda!

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
vanmanda 14:20
afbeelding van vanmanda

Niets dan RESPECT voor die eigenwijze Japanners van Mazda.

Johan Vermeulen 14:34
afbeelding van Johan Vermeulen

Geweldig die mannen! Niet voor niets de rotatiemotor pioniers, en nu die X-en die er zo meteen zijn al... Grandioos. En dat design ook nog. Volgende wordt 9/10 eentje van hen. Laat zelfs die flat 6 maar komen!

4g63 23:45
afbeelding van 4g63

Het weerhoud mij een beetje owv de wisselende duurzaamheid van koets en soms ook motoren afhankelijk van het model(jaar). Zijn mazda koetsen die 20j en langer de tijd doorstaan, zijn er ook die na dikke 10j het beste hebben gehad. Ook motoren hebben niet allemaal een foutloos parcours. Zo'n 3 hatch zou k wel als opvolger willen ooit maar wel met de nodige research.

John 14:40
afbeelding van John

En toen kwam er een EU-varkentje met een lange snuit, en dit niet-europees verhaaltje is uit.

JRE 16:24
afbeelding van JRE

Is er dan een euronorm die het aantal cilinders of de capaciteit oplegt? Het grootste pijnpunt voor ons zal wel de Belgische verkeersbelasting zijn. 3-liters zijn niet goedkoop, zelfs al heb je een goeie ecobonus voor co²-uitstoot.

Jos D. 17:37
afbeelding van Jos D.

Ik heb nog nergens gelezen dat het 3 liters gaan zijn. Ze hebben ooit een 1.8 V6 gehad in de 3.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws