Cadillac heeft twee nieuwe modellen uit haar V-lijn vanonder het doek gehaald. En wat S voor Audi is, is V voor Cadillac. Of toch niet helemaal, want de Amerikaanse knapen hoeven niet aan de diesel.
Met de CT4-V en CT-5 V heeft Cadillac twee nieuwe V-versies in haar gamma. Dat zijn sportievere derivaten van reguliere modellen van het gamma. Een beetje vergelijkbaar met de S-modellen van Audi, zeg maar. Teren die van den Duits tegenwoordig echter op diesel, dan doen deze Amerikanen het op benzine.
De CT4-V
Meteen ook een nieuwe rakker binnen het Cadillac-gamma, deze CT4. Een auto die het rechtstreeks opneemt tegen de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse. Het V-derivaat mag zich beroepen op een 2.7-liter viercilinder turbobenzine. Inderdaad, een eigenaardig blok. Goed voor 326 pk en 500 Nm, dat dan weer wel. Die kracht wordt via een 10-trapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Vierwielaandrijving is optioneel verkrijgbaar.
Verder passeerde deze CT4-V nog langs Brembo voor de remmen en werd het onderstel onder handen genomen. Op de 50/50 gewichtsverdeling zijn ze ook fier bij Cadillac. Uiterlijk oogt de CT4-V vrij ingetogen. Al geven de vier einddempers achteraan wat van zijn sportiviteit weg.
De CT5-V
Dat de CT5-V de grote broer is van de CT4-V, daarvoor hoef je geen rekenkundig wonder te zijn. De CT5 kan je dan ook het best zien als een eigenzinnig alternatief voor de BMW 5 Reeks en co. Geen viercilinder voorin de V-variant, wel een 3-liter V6 met twee turbo's. Goed voor 361 pk en 542 Nm koppel.
Visueel neemt hij dezelfde stijlkenmerken als de CT4-V over. Denk dan aan een meer gespierde neus en vier stevige uitlaateindes. Remmen van Brembo en een aangepaste ophanging? Check. 10-trapsautomaat? U raadt het al. Klinken de pk-cijfers je trouwens wat magertjes? Geen nood, want net zoals bij grote broer CT6 komt er hoogstwaarschijnlijk nog een V Sport uitvoering van de CT4 en CT5. De CT6 V-Sport is alvast goed voor 557 pk aan V8-kracht.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 4 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 7 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden