De Volkswagen-Ford alliantie is een feit

volkswagen ford global alliance

Volkswagen en Ford versterken de vriendschap door een samenwerking te ondertekenen dat gebouwd is op 4 pijlers: Autonoom rijdende technologie, uitwisseling van een elektrisch platform, samen busjes en pick-ups ontwikkelen en de efficiëntie van beide bedrijven een serieuze boost geven.

Het gerucht deed al even de ronde maar nu is het eindelijk finaal; autoland kent voortaan de Volkswagen-Ford alliantie. Weet wel, in tegenstelling tot pakweg de Renault-Nissan-alliantie en het Franse PSA is dit geen verstrengeling van bestuursleden en macht. Ford en VW blijven aparte entiteiten en beide bedrijven zullen niet een deeltje eigenaar van elkaar worden. Met dat uit duidelijk gemaakt, wat staat er in het huwelijkscontract?!

MEB MEB

Laten we alvast beginnen met de meest voor de hand liggende samenwerking; EV's. Ford hinkte wat achterop maar vond nu een boostpad à la Crash Bandicoot Team Racing om terug bij te hinken. In mensentermen: Ford zal gebruik gaan maken van het MEB-platform dat Volkswagen specifiek ontwikkelde voor elektrische auto's. Dat platform zal dienst doen onder een nieuwe generatie EV's van de VW-groep (I.D.3 en co) en nu dus ook een Ford-afgeleide baren. Die elektrische Ford moet in 2023 het levenslicht gaan zien met een vooropgestelde verkoop van 600.000 exemplaren per jaar.

volkswagen ford global allience

Intern bekijk Ford nog verder of er ook een tweede "MEB-auto" met een blauwe ovaal het levenslicht zal zien. Al zal dat uiteraard afhangen van het verkoopsucces van het eerste model. Volkswagen begon in 2016 (lees: meteen na dieselgate) met de ontwikkeling van het MEB-platform. Het investeerde tot nog toe zo'n 7 miljard euro in het platform. Waardoor externe afnemers zeer welkom zijn. VW liet eerder al weten dat het graag zijn platform wil delen met andere autobouwers. Ford is dus de eerste in dat verhaal.

Samen AI-shoppen

Daarnaast zullen Ford en VW samen heftig investeren in het Duitse Argo AI, een start-up voor autonome technologieën waarin Ford extreem hard gelooft. Argo AI wordt getipt als het meest geavanceerde platform voor autonome deelauto's of autonoom transport van goederen. Als de software dan ook nog eens zijn weg vindt naar VW's en Fords, dan is het geografisch schaalvoordeel enorm. Kortom, worden we binnenkort opgehaald aan onze voordeur door een zelfrijdende auto, dan kan het wel eens dankzij VW, Ford en Argo AI zijn!

volkswagen ford global alliance

Commerciële voertuigen

Niet enkel onderhuids zullen Ford en VW technologieën gaan delen, ook bovenhuids zit het er stevig op. Beide merken zullen namelijk samenwerken aan een nieuwe generatie pick-up en commerciële busjes. Ford zal verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de pick-up (deuheuh) die hoogstwaarschijnlijk de huidige Ford Ranger en Volkswagen Amarok zal vervangen. Daarnaast is het Amerikaanse merk ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van "grotere commerciële bestelwagens". Denk VW Crafter en misschien zelfs de Transporter, qua dimensies.

Volkswagen is tenslotte verantwoordelijk voor een zogenaamde City Van. Wat ze daar juist mee bedoelen is niet helemaal duidelijk maar gok maar op een busje met de dimensies van de Caddy. De bedoeling is dat beide merken de busjes groot en klein en de pick-up onderling naar elkaar doorspelen en de badge veranderen.

volkswagen ford global alliance

Kostenbesparing

Het doel van deze innige samenwerking? Op korte én lange termijn serieus kosten besparen natuurlijk. Het ziet er naar uit dat de autosector het komende decennia een serieuze deuk gaat krijgen door de strenge regelgeving in Europa, de negatieve connotatie die rond de auto hangt en de Chinese markt die stilaan verzadigd geraakt. Eén manier om winst te garanderen is niet door meer winst te maken, wel door te besparen. De Volkswagen-Ford alliantie zal er dan ook voor zorgen dat beide bedrijven jaarlijks serieus wat zullen besparen dankzij het temperen van ontwikkelingskosten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws