Het gaat slecht met Maserati

alfa-romeo-line-up-roadmap2

De verkoopcijfers en de winst van Maserati zijn dramatisch laag, en dat zal niet onmiddellijk veranderen…

Over de doden niets dan goed, maar de erfenis van Sergio Marchionne lijkt toch voor een deel te bestaan uit commerciële fiasco’s. Nadat vorige week nog bleek dat de stokoude Lancia Ypsilon enkel in Italië beter verkoopt dan Alfa Romeo in heel de wereld, blijkt nu dat ook de cijfers van Maserati ronduit dramatisch zijn: het tweede kwartaal van 2019 is afgesloten met 40 procent minder inkomsten dan vorig jaar, wat heeft geleid tot een verlies van 132 miljoen dollar voor intrest en belastingen. Om aan te tonen hoe slecht het gaat: in de dromen van Marchionne moest Maserati vanaf 2018 minstens 75.000 auto’s per jaar verkopen. In werkelijkheid zijn er vorig jaar maar 36.500 sportwagens met het drietandlogo verpatst en aangezien het voorbije trimester maar 7.200 auto’s een klant vonden, lijkt de trend niet bepaald hoopgevend.

Beterschap in zicht?

Maar Mike Manley, de CEO van moederhuis FCA, gelooft er nog steeds in. “Er komen heel wat nieuwe producten aan en die zullen zorgen dat we weer winst gaan maken”, zo jubelt hij. Maar al dat nieuws komt wel pas ten vroegste eind 2020 en de verkoopcijfers blijven zakken. Het is dus maar de vraag of de aandeelhouders van FCA bereid zijn om nog zo lang geld in het nobele Italiaanse merk te blijven pompen…

Tijdstip: 10:45
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Edison 23:53
afbeelding van Edison

Maserati had al lang een elektrische sportsedan op de markt moeten brengen, om te concurreren met Tesla model S.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws