Volgens VW gaat iedereen weldra aan de stekker

db2017au00798_large1

Een hoge pief bij de VW-groep zegt dat het punt heel nabij is waarop een elektrische auto even veel kost als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor.

In een interview met online magazine Automotive News vertelde Reinhard Fischer, merkverantwoordelijke van Volkswagen in Noord-Amerika, dat het “tipping point” (waarbij de aankoopprijs van een elektrische auto even hoog is als die van een vergelijkbare benzine- of dieselwagen) nu heel nabij is. “De instapversie van onze binnenkort te lanceren elektrische middenklasser ID3 zal minder dan 30.000 euro kosten, wat nagenoeg even veel is als de dieselversie van de Golf. Als je dan ook nog weet dat de gebruikskosten van een EV maar half zo hoog zijn als die van een benzinewagen, dan zullen mensen veel van hun voorbehoud laten varen. […] Als je je angst voor het onbekende kan overwinnen, is een EV de betere keuze”.

Geen ‘range anxiety’ maar ‘charging anxiety’

Fischer zegt dat uit peilingen blijkt dat mensen niet langer wakker liggen van het rijbereik (range anxiety) van elektrische auto’s, maar dat ze zich wel zorgen maken of ze altijd een oplaadpunt beschikbaar zullen hebben (charging anxiety). Volgens hem toont de geschiedenis dat dit probleem zichzelf zal oplossen: “Honderd jaar geleden moest je benzine bij de apotheker kopen. Vandaag hebben we in de VS 122.000 tankstations. […] Voor het opladen zal exact hetzelfde gebeuren”. Ergens is het logisch dat iemand van VW dit soort uitspraken doet: de Volkswagen-groep heeft heel zwaar ingezet op de elektrische om zijn imago op te schonen na het Dieselgate-schandaal.

Tijdstip: 16:50
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 16 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Jelledr 17:54
afbeelding van Jelledr

In meneer Pief zijn dromen. Wij blijven bij het oude. Een ander zal ons niet moeten commanderen wat en hoe.

suskewiet 20:13
afbeelding van suskewiet

ze gaan de komende 2 tot 5 jaar de benzinewagens verschrikkelijk duur maken
(met dank aan europa)
En dan gaan ze zeggen dat een elektromobiel dezelfde prijs heeft als een benzine
haha

Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

Grappig, bij BMW gelooft de topman niet dat dit zal de elektrificatie zal doorbreken, bij VW gaat iedereen aan de stekker.
M.a.w., als zij het niet weten, hoe kunnen wij het dan weten?
Nog een reden om wat minder "ruzie" te maken op de autosites ;-)

Bert Troubleyn 14:25
afbeelding van Bert Troubleyn

Bedoel je Harald Krüger, Mathieu? ;) https://autofans.be/nieuws/officieel/44217-bmws-topman-harald-kruger-verlaat-roer-van-schip

andre123 14:23
afbeelding van andre123

dat 'ruziemaken' heeft ook een positief kantje he mathieu,
zonder verschillende meningen zou het maar een saaie boel worden,en waren de meeste autoforums allang afgesloten.
zolang ze het 'redelijk' houden en iet beginnen schelden vind ik het soms zelfs amusant.

Michaël 21:34
afbeelding van Michaël

Ik heb een batterijen period anxiety. Na x aantal jaren moeten de batterijen worden vervangen en die kosten lopen uit tot enkele tienduizenden euro's zonder werkuren. Enigste die mij tegenhoudt om ene te kopen...

Adriaan 20:47
afbeelding van Adriaan

Ik las ook een artikel dat smart 17000eur aanrekende voor een nieuwe batterij. Dat in een auto van nog geen 30000eur, je zou voor minder zorgen begonnen maken.

John 22:48
afbeelding van John

Misschien is de Mercedes AA-klasse wel een betaalbaar alternatief... :-D

andre123 09:06
afbeelding van andre123

dus toch maar gewoon huren?

Adriaan 14:39
afbeelding van Adriaan

Had die huurprijs nu nog iets of wat redelijk geweest, absoluut. Maar voor een zoe moet je 69eur betalen voor 7500km. Als je eventjes rekent, een kleine benzine stadswagen dat 5l/100km verbruikt, dus 7500km kost dan 375eur, de batterij alleen al kost u aan huur 828eur. Reken daar dan nog eens 180eur aan laadkost bij (tegen 0.2eur de kwh). Dan kom je aan 1008eur voor een auto dat al makkelijk 25000eur kost. Zelf al koop je die met de promotie(waarvoor je een andere moet inruilen), dan nog kost het je 17000eur.
Kostengewijs is het huren van een batterij voor mij gewoon te duur. Wetende dat je een clio kan hebben voor 17000eur. Nu ik hoor je al afkomen, jamaar de onderhoudskosten? Klopt, die heb ik er niet mee in opgenomen, maar als we er vanuit gaan dat we 500€ per jaar gemiddeld aan onderhoud rekenen voor een kleine benzine, zal dat verwacht ik niet ver van de realiteit zitten, en dan nog kom je goedkoper uit.
Elektrisch rijden moet je nu echt gemotiveerd doen omdat dat nu net is wat je wilt. Maar uit kosten overweging, is het mijn inziens nog te vroeg...

andre123 15:02
afbeelding van andre123

waarom heeft iedereen het toch altijd over de huurprijs,,je koopt de batterij niet dus hoef je die euro's ook niet op tafel te leggen,
een kleine 8000e in een keer extra neertellen is voor velen onoverkomelijk,en voor het huurbedrag kan je een 8 tal jaren huren.
komt daarbij de zekerheid na bv 10 j nog een deugdelijke batterij te hebben en niet voor smartbedragen te komen staan zoals je zelf aanhaald.
mij heeft het in elk geval over de streep getrokken,en als ik zo rondhoor de meeste zoe eigenaars.
er zijn er zeer weinig die de batterij aankopen.
en dan komen er weer af ,zal wel een goeie zaak zijn voor renault.
dan zeg ik,moest het zo winstgevend zijn,waarom springen de anderen dan niet op de kar?

Adriaan 15:48
afbeelding van Adriaan

Its all about the money, een zoe is al niet goedkoop, en dan moet je nog eens bijbetalen voor een batterij... Daarom heb ik het over de huurprijs van de batterij.
En smart is het gewoon aan het uithangen met hun 17000eur batterij. Als ze dit menen kunnen ze beter gewoon stoppen met elektrische auto's te verkopen. Het stoort mij ook mateloos dat je bijna nergens prijzen vind van batterijen als die kapot gaan. Je hangt compleet af van de goedwil van de garage precies. Laat die elektische automarkt maar eerst wat meer volwassen worden eer ik er ook mee zou investeren...

andre123 15:02
afbeelding van andre123

waarom heeft iedereen het toch altijd over de huurprijs,,je koopt de batterij niet dus hoef je die euro's ook niet op tafel te leggen,
een kleine 8000e in een keer extra neertellen is voor velen onoverkomelijk,en voor het huurbedrag kan je een 8 tal jaren huren.
komt daarbij de zekerheid na bv 10 j nog een deugdelijke batterij te hebben en niet voor smartbedragen te komen staan zoals je zelf aanhaald.
mij heeft het in elk geval over de streep getrokken,en als ik zo rondhoor de meeste zoe eigenaars.
er zijn er zeer weinig die de batterij aankopen.
en dan komen er weer af ,zal wel een goeie zaak zijn voor renault.
dan zeg ik,moest het zo winstgevend zijn,waarom springen de anderen dan niet op de kar?

4g63 09:27
afbeelding van 4g63

Intussen worden de eerste prius batterijen gereviseerd, 1500 euro dacht k. Wist niet dat dit kon, maakt de drempel weer n stuk kleiner.

andre123 12:31
afbeelding van andre123

net zoals met zovele toepassingen is dat helemaal nier zo innovatief dan ze soms graag laten doorschijnen,
wanneer je een aantal losse cellen hebt en er is er' 1 slecht hoef je niet de hele batterij te vervangen,zo nieuw is dat niet,dat gebeurde 35 jaar geleden al met(zelfs lood)accu's. in het bedrijfsleven ,denk maar aan heftrucks bv.

Fa 11:08
afbeelding van Fa

Als auto bedrijf moet je keuzes maken. Of je doet half om half, dat betekend dat je een middenmoot blijft als 1 van de 2 gelijk heeft. Of je neemt het risico en gaat volledig voor conventioneel of elektrisch wat betekend dat je in de toekomst de grootste bent of niet meer bent. Natuurlijk dekt VW zich af met audi die het omgekeerde lijkt te doen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws