Een hoge pief bij de VW-groep zegt dat het punt heel nabij is waarop een elektrische auto even veel kost als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor.
In een interview met online magazine Automotive News vertelde Reinhard Fischer, merkverantwoordelijke van Volkswagen in Noord-Amerika, dat het “tipping point” (waarbij de aankoopprijs van een elektrische auto even hoog is als die van een vergelijkbare benzine- of dieselwagen) nu heel nabij is. “De instapversie van onze binnenkort te lanceren elektrische middenklasser ID3 zal minder dan 30.000 euro kosten, wat nagenoeg even veel is als de dieselversie van de Golf. Als je dan ook nog weet dat de gebruikskosten van een EV maar half zo hoog zijn als die van een benzinewagen, dan zullen mensen veel van hun voorbehoud laten varen. […] Als je je angst voor het onbekende kan overwinnen, is een EV de betere keuze”.
Geen ‘range anxiety’ maar ‘charging anxiety’
Fischer zegt dat uit peilingen blijkt dat mensen niet langer wakker liggen van het rijbereik (range anxiety) van elektrische auto’s, maar dat ze zich wel zorgen maken of ze altijd een oplaadpunt beschikbaar zullen hebben (charging anxiety). Volgens hem toont de geschiedenis dat dit probleem zichzelf zal oplossen: “Honderd jaar geleden moest je benzine bij de apotheker kopen. Vandaag hebben we in de VS 122.000 tankstations. […] Voor het opladen zal exact hetzelfde gebeuren”. Ergens is het logisch dat iemand van VW dit soort uitspraken doet: de Volkswagen-groep heeft heel zwaar ingezet op de elektrische om zijn imago op te schonen na het Dieselgate-schandaal.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden