Voor de twijfelaar: Seat laat je auto "herconfigureren" na bestelling

Seat Control Tower

Seat wil haar klanten betrekken in het productieproces van hun auto dankzij een Control Tower die 16 miljoen onderdelen per dag monitort. Vlak voor de lak er op gezet wordt nog even de kleur veranderen van je toekomstige Seat? Het kan binnenkort!

Iedereen kent het wel, je bestelt een nagelnieuwe auto en dan hoor je maanden niets meer van je toekomstig dierbaar bezit tot de garage belt dat 'ie is gearriveerd. Wat gebeurt er eigenlijk in de tussentijd? En wat als je toch niet helemaal blij bent met de configuratie, lakkleur of opties? Shop je bij Rolls-Royce, McLaren of Koenigsegg, dan bel je natuurlijk even met je persoonlijke assistent. Binnenkort... kan dat ook bij Seat.

Ground Control

Het Spaanse merk heeft namelijk in haar logistiek centrum in het Spaanse Martorell een Control Tower opgericht waarin een team dagelijks 16 miljoen onderdelen zal monitoren. Dat systeem monitort alles van de stock bij de toeleveranciers tot gebeurtenissen op de productielijn, tijdens het transport en in de logistieke centra.

Seat Control Tower

Kortom; ook klanten zullen daardoor in principe kunnen volgen hoe ver het nu juist staat met hun nieuwe Seat. Net zoals je tegenwoordig een pakketje kan volgen via een "track en trace." Al heeft die Control Tower nog een bijkomstig voordeel, klanten zullen hun auto kunnen herconfigureren, zelfs nadat hij is besteld.

Dan toch rood? Of nee, blauw!

Zo kan de klant nog snel een andere lakkleur aanvragen vlak voor de auto wordt gelakt of last minute andere opties of onderdelen laten monteren. Volgens Seat moet dit systeem de leveringstijd gaan verkorten. Al lijkt ons dat met meer keuze en meer last minute beslissingen een huzarenstuk op zich.

Toch gelooft Seat in haar nieuw systeem: "Voor het eerst zal Seat in real time kunnen beschikken over informatie met betrekking tot de materiaalflow, waarschuwingen bij verplaatsing en het verbruik van productiemateriaal. Informatie waarvoor vroeger ettelijke uren en heel wat telefoontjes nodig waren, wordt nu in een paar seconden geüpdatet."

En de klant... die kan nog net iets langer kiezen of 'ie nu rood of blauw wil op zijn nieuwe Spanjaard. Momenteel test Seat het systeem nog intern, al staat het zo goed als vast dat dit binnen afzienbare tijd uitgerold wordt op Europese schaal.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws