
Met 2020 om de hoek is Audi in een sneltempo haar modellen aan het vergroenen - lees: de CO2 naar beneden aan het halen. De A6 krijgt nu een versie met 43 g/km CO2, in de vorm van de "A6 55 TFSI e quattro ". De A6 met stekker, zeg maar.
Volledig elektrische is 'ie uiteraard niet. Wel is deze A6 TFSI e een plug-inhybride. Daarmee volgt A6 broertjes A7, A8, Q5 en Q7 die ook één voor één aan de stekker gingen. Laat alvast geen verrassing zijn dat de A6 PHEV de technologieën overneemt van de A7 PHEV en Q5 PHEV.
S6-light
Concreet gaat het dan over een 2-liter benzinemotor van 252 pk (370 Nm) die hulp krijgt van een elektromotor van 140 pk. Het systeemvermogen komt daarmee op 367 pk en 500 Nm koppel te liggen. Oomph waarmee de zakensedan in 5.6 seconden naar de honderd weet te sprinten. Daarmee is deze plug-in amper 6 tienden trager dan een S6. Laat dat maar even bezinken.

Daarenboven is het belangrijk om weten dat Audi niet beknibbelde op de aandrijving. Want hoewel een plug-inhybride mag er trots een S Line-badge op de flank prijken (aangevuld met de sportieve opsmuk die daar bij hoort) én beschikt deze A6 55 TFSI e quattro over - jawel - Quattro-vierwielaandrijving.
Quattro on demand
Die aandrijving heeft zonder twijfel een impact op het verbruik en de CO2-uitstoot maar gezien het systeem de achteras pas aanspreekt bij gripverlies merk je daar niet veel van tijdens een normtest natuurlijk. Resultaat? Een verbruik van minimaal 1.9 l/100 km en een CO2-uitstoot van minstens 43 g/km.

Koppel dat aan een accu van 14,1 kWh en een theoretische elektrische range van 53 kilometer en deze A6 PHEV rijdt zich in 2020 zonder twijfel naar 100% fiscale aftrekbaarheid. De zakelijke rijder weet wat kopen.
Recente reacties
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 14 uur geleden
Officieel: Hyundai Bayon is Kona mét koffer (2021)
De Crossland van Hyundai, dus. Ter vervanging van de ix20. (broertje Kia Venga)
Door JL 15 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
G'oh ja, in '94 was ik 10 :-D toen kocht ik voornamelijk snoepjes van 1 en 2 BEF om er zoveel...
Door John 15 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Een golf 3 gti uit 1994 had een nieuwprijs van 22770€ rekening houdend met de inflatie is dat...
Door Adriaan 23 uur geleden