Al in 1928 kreeg Mercedes de vraag of ze geen auto extra wilden beschermen. 9 decennia Mercedes Guard, voor staatshoofden - met soms dictatoriale trekjes - en bedrijfsleiders van multinationals. Een relaas.
Als het beste nog niet goed genoeg is - of als je de nodige vijanden hebt gemaakt op weg naar de top - dan kan je altijd bij Mercedes Guard aankloppen. Een afdeling die zich gespecialiseerd heeft in het "veiliger" maken van auto's. Dan hebben we het niet over kreukelzones of airbags, wel over bescherming tegen snoeiharde geweerschoten en granaatinslagen.
Japanse primeur
Dat gebeurde al in 1928, toen een klant vroeg om een Pullman sedan uit de Nürburg 460 (W 08) serie net wat "veiliger" te maken. Twee jaar later bestelde toenmalige keizer van Japan Hirohito twee gepantserde Model 770 'Grand Mercedes' Pullman sedans. Waardoor het startschot helemaal gegeven werd, want collega wereldleiders konden natuurlijk niet onderdoen.
Veel politici en staatshoofden volgden dan ook het voorbeeld van de keizer en trokken richting Mercedes. Een sprong in de tijd (Mercedes verzwijgt liever het interbellum en de periode tussen 1940 en 1945) brengt ons bij 1963. In dat jaar presenteerde Mercedes de 600, een prestigemodel om U tegen te zeggen. Niet veel later contacteerde de Duitse overheid dan ook Mercedes om gepantserde versies te bouwen van die 600 voor het vervoer van staatsgasten.
Latijns-Amerika
Niet enkel staatsgasten en staatshoofden genoten trouwens van de Guard-modellen, want Mercedes Guard volgde altijd het "nieuwe geld". In 1970 groeide vanuit Latijns-Amerika steeds meer de vraag naar voertuigen met extra bescherming. Het antwoord kwam met de gepantserde 280 SEL 3.5.
Was je in de jaren 70 een belangrijke diplomaat in Latijns-Amerika, dan liet je jouw gezin transporteren in zo'n 280 SEL 3.5. Want kidnappings waren er schering en inslag. Sinds 1980 was de vraag naar gepantserde Mercedessen (Mercedi?) zo groot, dat het Duitse merk van elke S-Klasse die volgde een Guard-versie creëerde. Ondertussen zijn we al aan de 5de gepantserde S-Klasse.
Met goedkeuren van de nationale veiligheid
Die vijfde generatie S-Klasse Guard pakt als Mercedes-Maybach S 650 Guard uit als enige af fabriek productiewagen met een VR10-stempel. Dat is veiligheid-lingo voor een auto waarvan de carrosserie en de ramen bestand zijn tegen kogels van machinegeweren die pantser-doorborende munitie gebruiken. Tegenover VR9 kan een VR10 nog eens 20 procent hogere indringingskracht slikken.
Hoeveel kost zijn extra grob veiligheid? Exacte prijzen zijn er niet. Omdat klanten vaak à la carte een model samenstellen. Reken er echter op dat een half miljoen euro niet uitzonderlijk is. Daarenboven is het à la Ferrari nog geen zekerheid dat als je er eentje kan betalen... je er één krijgt. Want je moet eerst nog een check ondergaan, om te voorkomen dat malafide zakenmensen er te gemakkelijk eentje in handen krijgen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden