Breaking: Fiat-groep en Peugeot-Citroën willen fuseren

PSA FCA fusie

Het Italiaans-Amerikaanse FCA en de Franse PSA-groep willen fuseren. Dat schrijft de Wall Street Journal en wordt door PSA bevestigd.

Fiat Chrysler Automobiles, het moederbedrijf achter Fiat, Alfa Romeo en Jeep, en de Groupe PSA, eigenaar van Peugeot, Citroën, DS en Opel, voeren op dit moment gesprekken over een mogelijke fusie. Dat schrijft de Amerikaanse krant Wall Street Journal en heeft de Groupe PSA intussen bevestigd.

Transatlantische reus

Hoewel het nog lang niet zeker is of beide groepen tot een akkoord komen, zou een eventuele fusie een “transatlantische reus met een waarde van 47 miljard dollar kunnen creëren”, schrijft de Wall Street Journal. FCA en PSA zouden dan op de vierde plaats komen in de lijst van meest verkopende autoconstructeurs. Die lijst wordt aangevoerd door Volkswagen en de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi (10,8 miljoen verkochte auto’s in 2018), gevolgd door Toyota (10,6 miljoen). FCA en PSA verkochten vorig jaar samen 8,7 miljoen auto’s.

Uitstootnormen en schaalvoordelen

Op dit moment is een klassieke fusie de meest voor de hand liggende optie, aldus de WSJ. Die zou beide partijen niet alleen een stevigere positie kunnen doen innemen op de Europese automarkt, maar ook schaalvoordelen. Die zijn welgekomen in een tijd waarin uitstootnormen steeds strenger worden en winstmarges steeds kleiner.

Voor PSA is een fusie een uitgelezen kans om voet aan de grond te krijgen op de Noord-Amerikaanse markt en om zijn internationale positie nog meer te verstevigen na de overname van Opel in 2017. FCA is dan weer al langer op zoek naar een partner om hybride en elektrische technologie van te lenen, met de nakende CO2-deadline van 2021 om de hoek. Eerder sprongen gesprekken tussen FCA en Renault af.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Edison 09:34
afbeelding van Edison

47 miljoen?? Dat is al snel de waarde van een KMO.
Hier zullen wel een paar nullen ontbreken denk ik...

//REDACTIE: Aangepast, bedankt!//

JL 23:15
afbeelding van JL

FCA bungelt al jaren onderaan de betrouwbaarheidsstatistieken. En hoe innovatief en designig Citroën ook is, als je DS7 bij enkele belangrijke perstests in panne valt, dan ben je ook niet zo goed bezig. (PSA en elektronica lijkt me nog steeds een heikele combinatie te zijn.)
Wat gaat dit geven? Weinig goeds, vrees ik.

Jos D. 15:40
afbeelding van Jos D.

In diverse betrouwbaarheidsstatistieken zie je ook VW onderaan bengelen terwijl Skoda dan meestal hoog scoort. Dat bewijst enkel dat statistieken maar statistieken zijn en dat je er niet al te veel waarde aan moet geven. Of je moet ze correct weten te interpreteren.

Fré 18:05
afbeelding van Fré

Zou er een opvolger komen van de legendarische Citroën SM?

andre123 19:41
afbeelding van andre123

daar komt miserie van.

Jos D. 10:10
afbeelding van Jos D.

Dat kan nog interessant worden bedoel je :-)
De Franse staat zal zich zoals gewoonlijk wel moeien en met Italianen moet je je ogen open houden en je broekzakken dicht.
Toen Fiat het samenwerkingsverband met GM stopzette (of was het omgekeerd ?), heeft GM 2 miljard Euro mogen afdokken aan Fiat. Enkele jaren later hebben ze Chrysler/Jeep voor een appel en een ei binnengerijfd wat nu de winstmotor is binnen FCA.
Hun eigen keuken krijgen ze wel niet op orde :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws