Mercedes haspelt in sneltempo de verschillende sportieve versies van haar compacte gamma af. Vandaag is de AMG 45 4Matic aan de beurt.
Als je een hele reeks modellen hebt in het compacte segment, dan horen daar natuurlijk ook een hele hoop potente versies bij. Want waarom zou de eigenaar van een CLA een AMG-versie mogen bezitten en die van de A-Klasse niet? Daarom lanceert Mercedes-AMG nu de GLA 45 4Matic, de straffere broer van de eerder getoonde Mercedes-AMG GLA 35.
De tweeliter turbo in de GLA 45 4Matic is een stuk krachtiger dan de 35-versie, met 387 pk tegenover 306 stuks. Die laatste waren ook al ruim de moeite, al bleek Mercedes-AMG daarbij vooral voor comfort te kiezen. De Mercedes-AMG GLA 45 kiest voor het brutere werk. Een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u mag dan wel jouw deel zijn, je bereikt de 100 km/u vanuit stilstand al in 4,4 seconden.
viercilinder powerdome
Is dat niet genoeg? Dan heb je zoals bij elke andere 45'er nog een S-versie. Ook hier geeft die 421 pk en 500 Nm vrij en gebruikt hij daarvoor dezelfde 2.0 viercilinder. 0-100 gaat in 4,3 seconden, de topsnelheid wordt bijgesteld tot 270 km/u, een top die mits aankoop van het AMG Driver's Package ook op de gewone AMG 45 wordt aangeboden.
De Mercedes-AMG 45 is te herkennen aan de verticale lamellen in het radiatorrooster en de powerdomes op de motorkap, als je hem nog niet hoorde aankomen natuurlijk. Je kan het uitlaatgeluid namelijk zelf instellen door de kleppen in het uitlaatsysteem. Langs achter krijgt hij een dikke dakspoiler, de wielkassen werden uitgeklopt.
Mercedes-AMG verstevigde de GLA ook door een aluminium plaat onder de motor te bevestigen. Diagonaal geplaatste stangen aan voor- en achterzijde moeten de stijfheid verhogen. Het AMG Performance 4Matic+ vierwielaandrijvingsysteem is in staat om de kracht te verdelen tussen voor- en achteras, maar ook tussen linker- en rechterachterwiel.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden