Al sinds de lancering van de Prius in de jaren 90 staat Toyota synoniem met ecologie. Geen holle woorden, want het Japanse automerk kijkt kritisch naar elk hoekje van het bedrijf om CO2 te besparen. Toyota zegt nu zo maar even 7% van haar jaarlijkse CO2-uitstoot te kunnen besparen door anders te gaan verven.
Nee, Toyota gaat niet manueel met de kwast auto's kleur geven, wel heeft het naar eigen zeggen haar spuitproces geperfectioneerd. Een nieuw door Toyota ontwikkeld systeem maakt geen gebruik meer van luchtdruk, wel van statische elektriciteit om er voor te zorgen dat de lak op de wagen blijft plakken.
95%
Het resultaat daarvan? De "coating efficiëntie" komt erdoor op 95% te liggen. Anders gezegd: van de 100% verf die uit de spuitarm komt, zal 95% hechten op de wagen. Om je een idee te geven; bij klassieke systemen is dat amper 60 à 70 procent. Daardoor moet er natuurlijk minder verf worden gebruikt (wegens minder verspilling), waardoor er minder moet gemaakt en aangekocht worden.
Volgens Toyota is die besparing eveneens goed voor een reductie van maar liefst 7% op de totale CO2-uitstoot van het bedrijf. Om maar te zeggen hoeveel CO2 er de lucht in wordt gespoten simpelweg door het lakken van auto's.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden