Officieel: Toyota Yaris Cross met Hybridekracht & AWD (2020)

Toyota Yaris Cross 2021

De kleine Toyota Yaris is een nieuwe versie rijker. Nee, geen Verso-derivaat, wel een crossover. In tegenstelling tot de meesten rivalen wordt de Yaris Cross gezegend met hybridekracht én desgewenst vierwielaandrijving. De meest complete B-Crossover van het moment?

Het was al lange tijd geweten dat Toyota een crossover zou lanceren die onder de RAV4 en C-HR kwam te staan. De nieuwe inzending heeft nu een naam, gezicht en specificaties. Gezien de nieuweling zijn genen deelt met de eveneens nagelnieuwe Yaris zocht Toyota niet al te ver voor de naam. Verwelkom de Toyota Yaris Cross.

Van Verso naar Cross

Daardoor krijgt de Yaris eindelijk nog eens een afgeleide. Net zoals het dat jaren geleden kreeg in de vorm van de Yaris Verso, een ruime gezinswagen met compacte dimensies die inspeelde op de populariteit van de ludospaces zoals de Peugeot Partner. De Verso mag nu plaats ruimen voor een - hoe kan het ook anders? - crossover met hogere instap. Grootmoeders aller landen deden net een klein plasje in hun incontinentieluier van geluk!

Toyota Yaris Cross 2021

Al vervallen we met zo'n uitspraken misschien in onze oude gewoontes om Toyota's de facto saai te vinden. Nu wil het dat de CEO er alles aan doet om geen saaie auto's meer te bouwen en het moet gezegd; de Yaris Cross ziet er best knap uit... ook als je jonger dan 40 bent. Meer nog, we durven pretenderen dat de nieuwe generatie Yaris eigenlijk was getekend met deze Yaris Cross als hoofdrolspeler en dat de Yaris hatchback een nevenactiviteit is. Want de lijnen van de nieuweling komen veel beter tot hun recht op de Yaris Cross.

Ruimer

Maak echter niet de fout door te zeggen dat deze Yaris Cross gewoon een Yaris op hoge voet is. Hoewel beide auto's hun basis delen is de Cross langer (24 centimeter), breder (2 centimeter) en hoger (9 centimeter). Het resultaat is een ruimer interieur én een grotere koffer. Extra onderstreept door de achterbank die in 3 delen neer kan klappen. Schuiven met de achterbank, zoals in de oer-Yaris, zit er echter niet meer in.

Toyota Yaris Cross 2021

In ruil krijg je wel een interieur dat niet onder hoeft te doen voor Europese rivalen. Gigantische tablet op het dashboard? Check! Zacht zitmeubilair? Check! Een airco met fysieke knoppen? Check! Daarenboven kan je deze Yaris Cross tot de nok vol steken met veiligheidsnufjes om je korte episodes van vroegtijdige dementie op te vangen. Nee wacht, die moppen gingen we bij Toyota niet meer maken.

Hybride & AWD?!

Hoewel design klanten naar de showroom zal trekken vinden wij vooral de technologie onder de carrosserie fascinerend. Want ook hier haalt Toyota al haar technologische know-how uit de kast. Te beginnen met hybridetech. Net zoals broertje Yaris valt de Yaris Cross uit te rusten met een nieuwe generatie van Toyota's hybride-aandrijflijn. Het gaat dan over een 1.5-liter driecilinder benzine die geassisteerd wordt door een kleine elektromotor en accu. Goed voor een systeemvermogen van 116 pk én een CO2-uitstoot die onder de 90 g/km kruipt.

Toyota Yaris Cross 2021

Mag het nog wat straffer? Dan heeft Toyota zelfs een Yaris Cross met vierwielaandrijving in de cataloog staan. Kijk, dat zal je bij de concurrentie (denk Renault Captur, Peugeot 2008) niet snel tegenkomen. Het AWD-i-systeem is in essentie voorwielaangedreven maar stuurt in listige situaties kracht naar de achterwielen. Of je daar echt behoefte aan hebt in België? Hoogstwaarschijnlijk niet. Temeer omdat het de CO2-uitstoot richting de 100 g/km drijft.

De Japanners hebben tenslotte hoge verwachtingen van deze hoogpotige knaap. Want ze gaan er van uit dat in "normale omstandigheden" jaarlijks 150.000 exemplaren zullen gebouwd worden in hun Franse fabriek. Over normale omstandigheden gesproken, normaliter zou deze Yaris Cross in maart zijn voorgesteld op het autosalon van Genève en zonder twijfel deze zomer in productie zijn gegaan. Nu spreekt Toyota over een verkoopstart in de zomer van 2021. Bedankt, Covid_19.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws