Nissan heeft vandaag haar gameplan voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Daarin geen stoere taal, wel een nederige koers. Zo trekt het zich terug uit verschillende markten, sluit het haar fabriek in Barcelona en wil het haar productie terugschroeven met 20%. De toekomst voor Nissan is kleiner, niet groter.
Gisteren bracht de Renault-Nissan-alliantie een statement naar buiten waarin het uitlegde hoe het zich de komende jaren zou positioneren. Daarbij krijgt Renault een leidende rol in Europa en Zuid-Amerika, terwijl Nissan zich zal gaan focussen op Noord-Amerika en Azië. Vandaag laat Nissan nog wat meer in haar kaarten kijken. Want het Japanse merk zal de komende jaren een ingrijpend plan uitrollen.
Inkrimpen
Om meteen met de deur in huis te vallen: Nissan wil de komende jaren een kleinere autoproducent worden. Jep, dat las je goed. De komende jaren wil het haar jaarlijkse productie reduceren met 20% - tot nog steeds 5.4 miljoen auto's per jaar - en een 14-tal modellen wereldwijd termineren. Grote slachtoffers in dat verhaal zijn de fabrieken in Barcelona (Spanje) en Purwakarta (Indonesië). Die zullen namelijk gesloten worden. Alleen in Barcelona al goed voor een verlies van zowat 3.000 banen.
Daar stoppen de plannen niet, want in één adem heeft Nissan eveneens besloten om zich terug te trekken uit Zuid-Korea én dochterbedrijf Datsun te termineren in Rusland. Kortom, zoals eerder besproken in het alliantie-gesprekje met Renault zal Nissan zich gaan focussen op Japan, China en Noord-Amerika.
Toch 12 nieuwigheden
Zonder twijfel zal Nissan de komende 3 jaar haar handen vol hebben met haar nieuwe koers. Al wil dat niet zeggen dat er geen ruimte is voor progressie. De komende 18 maanden zal het merk maar liefst 12 nieuwe (of opgefriste) modellen lanceren. Met een focus op auto's in het C- en D-segment, elektrificatie én sportwagens. Anders gezegd; de Qashqai, Juke, Leaf én GT-R zijn de komende jaren nog even veilig.
Tegen 2023 hoopt het merk trouwens dat zowat 1 op de 5 auto's die het wereldwijd verkoopt een vorm van elektrificatie aan boord hebben. Volgens Nissan zorgt dit nieuwe plan er voor dat het merk terug rustig kan groeien in plaats van explosief markten over te nemen. Het merk wil terug gaan focussen op kwaliteit en niet kwantiteit. Nu kan enkel nog de toekomst uitwijzen of ze hiermee de juiste beslissing hebben genomen.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 2 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 12 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 17 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 18 uur geleden