
Vorig jaar maakte het Spaanse Seat duidelijk dat het zich zou gaan focussen op meer dan auto's. Na de elektrische step van Seat is er nu de elektrische scooter. En stiekem... vinden we die eScooter best vet.
Seat heeft zichzelf binnen de Volkswangen Group de taak opgespeld om zich te profileren als hét mobiliteitsmerk. Mobiliteit, in die zin dat het meer dan enkel klassieke auto's wil verkopen. Nee, ook steps en scooters horen bij onze mobiliteitsoplossingen. Die groepeert Seat nu onder de SEAT MÓ-noemer en ziet meteen een nieuw vlaggenschip verschijnen, de eScooter 125.
125 km range
Die elektrische scooter weet met een beperkte accu een indrukwekkende range te behalen. Zo is de accu van 5.5 kWh goed voor een theoretisch range van 125 kilometer. Om je een idee te geven: zelfs kleinere elektrische auto's zoals de Renault Zoe hebben bijna het viervoud aan batterij nodig om dezelfde afstand af te kunnen leggen. Toegegeven, in ruil krijg je dan wel een auto waarin je droog zit.

Toch lijkt deze eScooter 125 een nuttig transportmiddel voor gezinnen die de tweede wagen op de oprit nog amper gebruiken. Met zijn elektromotor op de achteras van 12 pk (240 Nm) tikt deze scooter trouwens in amper 3.8 seconden de 1̶0̶0̶ 50 km per uur aan. Waardoor deze elektrische scooter vergelijkbaar is met een 125cc exemplaar met verbrandingsmotor. Met zijn gelimiteerde top van 100 km/u kan je met deze eScooter 125 echter niet de autosnelweg op. Al lijkt dat ook niet meteen de plaats waar je wilt rijden met zo'n scooter.
Spaanse roots
Seat vindt hier trouwens het warm water niet opnieuw uit. Want ook Peugeot biedt een elektrische scooter aan. Daarnaast zijn er ook merken zoals Niu, Lifan en Silence op de markt. Die laatste is trouwens niet toevallig genoemd, want deze elektrische scooter van Seat is uiteraard niet zelf in huis ontwikkeld. Nee, Seat neemt de Silence S01 en kleeft er haar eigen badges op. Nu goed, een Seat Leon is stiekem ook een Volkswagen Golf... en daar is op zich niets mis mee.

Rest tenslotte nog de prijs voor deze scooter. Wel, die is er nog niet. Al kan je natuurlijk even gaan piepen naar de Silence S01 waarop deze Seat MÓ eScooter 125 is gebaseerd. Die tik je op de kop voor zo'n 6.600 euro. Geld dat je ook betaalt voor een stevige e-bike.
Recente reacties
Lockdown: Help, mijn auto moet naar de keuring!
De keuring laten uitvoeren door uw garage, zij kunnen ermee tot daar rijden. Veel plekken doen dat...
Door Adriaan 6 uur geleden
Hyundai Staria is futuristisch busje voor elf (2021)
Zo'n futuristisch busje en dan een klassieke dikke diesel erin. Beetje tegenstrijdig, lijkt me.
Door JL 8 uur geleden
Lockdown: Help, mijn auto moet naar de keuring!
Goedemiddag, Net een keuringskaart ontvangen, keuring dient voor 06/05/21 aangeboden te worden,...
Door Terneu Freddy 13 uur geleden
Euro NCAP buist Dacia Sandero, Dacia nuanceert
Als Technisch Directeur van Euro NCAP moet ik hier toch wat rechtzetten... In onze sterren-rating...
Door Richard Schram 16 uur geleden