Mazda3 2.5 Turbo rijdt internationaal toneel op met 227 pk

Mazda Mazda3 2.5 Turbo

Mazda heeft op de internationale markt een nieuwe motor voor de Mazda3 naar voren geschoven. Die 2.5-liter viercilinder turbobenzine brengt 227 pk en 420 Nm koppel naar de eigenzinnige hatchback en sedan. Daardoor een soort van Japanse Golf GTI-light?

Al sinds de lancering van de nieuwe generatie Mazda3 doet het gerucht de ronde dat het Japanse merk een turbomotor voorin zou neerpoten. Eerst kregen we nog de atmosferische SkyActiv-X met 180 pk, nu is het de beurt aan de real deal. Want jawel, voortaan kan je turbokracht in je Mazda3 krijgen. En turbo's in Mazda's? Dat is zeldzamer dan een Europees land zonder begrotingstekort.

Onder druk van den Amerikaan

Het is te zeggen, sinds de introductie van haar SkyActiv denkwijze heeft Mazda er een erezaak van gemaakt om benzinemotoren op de markt te brengen zonder turbokracht. Een keuze waar niet iedereen het even warm van krijgt. Zeker op internationale markt, waar ze gewoon zijn om fors wat pk's en koppel te krijgen in relatief kleine auto's. Het is dan ook geen toeval dat Mazda gezwicht is voor de Amerikaanse markt. Want een "joekel" van een 2.5-liter turbobenzine komt nu voorin de Mazda3 te liggen. Jep, De Mazda3 Turbo is geboren! Hoop echter niet dat deze uitvoering naar Europa komt.

Wat we alvast moeten missen? Een Mazda3 met 227 pk en 420 Nm koppel dankzij een 2.5-liter viercilinder turbobenzine. Kracht die via een 6-trapsautomaat naar de vier wielen wordt gezonden. Alvast niet de ingrediënten voor een spannende hothatch, al liet Mazda eerder al uitschijnen dat we niet al te hard mochten dromen van een sportieve Mazda3. Dit is dus eerder een luxeversie met rijkelijk wat koppel onder de kap, dan een Mazda3 MPS. Al zorgt de turbo voorin er wel voor dat deze uitvoering een stuk makkelijker te tunen is. Binnenkort 300 pk sterke Mazda3's die de revue passeren? Probeer niet té jaloers te zijn...

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 07:20
afbeelding van JL

Ow, is de Skyactiv-X atmosferisch, zoals de G? Heeft de X geen compressor?

Uw reactie