McLaren presenteert lichtgewicht architectuur

-

McLaren heeft de volgende stap in haar toekomstplan voorgesteld. Met een nieuwe architectuur willen ze ervoor zorgen dat de supercars klaar zijn voor de elektrificatie.

McLaren heeft een nieuw lichtgewicht carbonvezel platform voorgesteld dat als basis zal dienen voor hun toekomstig elektrische modellen. Lichtgewicht is hier de belangrijkste term, want de bedoeling is om het extra gewicht van de elektrische aandrijving volledig te neutraliseren.

extreem gewichtsverlies

Het doel was ook om het gewicht van nieuwe modellen gelijk te laten lopen met dat van hun voorlopers. Dat is niet gelukt, maar ze zitten er wel maar 30 tot 40 kilogram af. Dat is niet veel, als je weet dat het hybride systeem van de P1 140 kilogram weegt.

McLaren gaat niet over één nacht ijs voor de ontwikkeling. In hun nieuwe Composites Technology Centre (MCTC) in Sheffield werd aandacht besteed aan de manier waarop het carbon wordt verwerkt. Door middel van software worden de ideale vorm en oriëntatie van het vel carbonvezel uitgezocht, zodat sterkte en gewicht geoptimaliseerd worden.

De nieuwe Monocell architectuur krijgt de codenaam PLT-MCTC-01 (Prototype Lightweight Tub, McLaren Composites Technology Centre, Number One) en is al sinds 2019 onderworpen aan allerlei tests. De komst van de nieuwe Monocell architectuur zou het aantal werknemers op de site in Sheffield laten stijgen van 60 nu naar 200 bij he begin van de productie.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws