Plug-in hybride Kia Sorento ruim 10.000 euro duurder dan dieselversie

Na de lancering van de Sorento met een dieselmotor en een versie met een hybride aandrijving, voegt Kia begin volgend jaar ook een hybride stekkerversie van de SUV toe.

Even opfrissen: er bestaan dus drie versies van de nieuwe Sorento en volgens de invoerder zal het daar ook bij blijven. Op andere markten wordt ook een conventionele benzineversie aangeboden, maar die is voor onze markt niet gepland.

De basisversie is de 2.2-turbodiesel, goed voor 202 pk in combinatie met voorwielaandrijving en een gerobotiseerde achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. Deze instapversie betaal je 44.590 euro. De volgende in de rij is de hybrideversie op basis van de 1.6-turbobenzine in combinatie met een elektromotor en een kleine batterij, die zichzelf oplaadt tijdens het rijden en vooral gedurende het remmen en vertragen. Deze variant is – net als de dieselversie – beschikbaar met voor- of met vierwielaandrijving en kost 3.200 euro meer dan de dieselversie. Deze versies zijn momenteel al leverbaar.

Vanaf volgend jaar komt de plug-inhybrideversie. Die heeft recht op een grotere lithium-ionbatterij van 13,8 kWh die onder de voorstoelen wordt gemonteerd. Precies door die oplossing biedt de Sorento PHEV nog steeds zeven zitplaatsen, wat uitzonderlijk is voor een auto met dit type aandrijving. Met een CO2-emissie tussen de 39 en de 43 g/km is hij fiscaal 100% aftrekbaar, maar voor je dit fiscale wonder op je oprit mag parkeren, moet je wel 10.500 euro extra ophoesten ten opzichte van de basisdiesel. Om de pil - een beetje - te verzachten, voegt de Koreaanse constructeur wel vierwielaandrijving toe aan de standaarduitrusting.

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 17:48
afbeelding van Waxweazel

En met zulke (te hoge) prijzen is men verbaasd dat met nog steeds zo weinig hybride of EV's ziet rondrijden bij de modale werkmens ...

4g63' 18:23
afbeelding van 4g63'

Als k dat uitreken kom k meestal uit op een terugverdien tijd wegens het minder verbruik op boven de 10 jaar. Als je wagen ipv 10 liter, 5 liter verbruikt.
Ben fan van het systeem want het heeft zich al bewezen maar puur economisch moe je al 15d km of meer doen wil je er voordeel uithalen.
En die 10d euro meer valt dan nog in bovenstaand geval.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws