Toyota ProAce Verso gaat elektrisch, koersverandering in hybride strategie op til?

Toyota, Proace Verso, EV

Toyota kondigt vandaag een elektrische versie aan van de nieuwe Proace Verso. De Japanse constructeur biedt twee batterijversies aan. Die met de grootste capaciteit legt een rijbereik tot 330 kilometer voor.

De Japanse constructeur lanceert op deze manier een technologie die niet (helemaal) binnen zijn hybride filosofie past. Op de radio lopen vandaag overigens commercials waarin de constructeur een beetje de draak steekt met elektrische en plug-invoertuigen, waarin de marketeer zegt “dat je een Toyota-hybrid niet in het stopcontact hoeft te stoppen”. Eerder kondigde de constructeur ook al met veel poeha aan te stoppen met diesels, maar – nood breekt wet - sinds eind oktober staat er een ‘verbeterde 2.8 zelfontbrander’ voor de Hilux in de catalogi en bij de Proace Verso is er zelfs keuze uit twee diesels.

Ondanks de onvoorwaardelijke liefde voor – overigens uitstekende – hybride motorisaties heeft Toyota straks een plug-inhybride (RAV 4, vanaf 2022), vernieuwde diesels en vanaf maart 2021 ook een volledig elektrisch voertuig in zijn portfolio. Feit is dat de Europese CO2-regels ook voor Toyota gelden en de gewone hybrids goed, maar net niet zuinig genoeg zijn om Europese (CO2-)boetes te voorkomen.

De Proace Verso, die afhankelijk van de versie tot negen zitplaatsen biedt, zal dus leverbaar zijn met benzinemotoren, diesels en een full electric-aandrijving. En geen hybride? Neen, die is vooralsnog niet gepland, om de eenvoudige reden dat deze Toyota een verkleed PSA-product is waarin het kennersoog de Peugeot Expert en de Citroën Jumpy herkent. Feit is wel dat Toyota op de rest van het gamma (Yaris, Corolla, Rav4, …) tot nader order wel vasthoudt aan de hybridestrategie.

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws