Jeep Wrangler Rubicon 392 toont spreidstand tussen Amerika en Europa (2020)

Jeep Wrangler Rubicon 392

In Europa mag Jeep dan wel volop plug-inhybrides lanceren om zijn CO2-uitstoot zo snel mogelijk onder controle te krijgen, in de Verenigde Staten is daar niets van aan. Daar krijgt de Jeep Wrangler met de Rubicon 392 voor het eerst in bijna 40 jaar weer een V8 onder de kap.

Jeep mag de productieversie van zijn Wrangler Rubicon 392 dan wel voorstellen als een oer-4x4, met verhoogde bodemvrijheid, doorwaaddiepte van 82,5 centimeter en 33-duims off-roadrubber, maar volgens ons illustreert hij alleen maar de gekke spreidstand die de Amerikaanse constructeur (noodgedwongen) maakt.

Jeep Wrangler Rubicon 392

In Europa probeert Jeep immers aan sneltempo zijn CO2-uitstoot onder controle te krijgen, wat uiteraard niet evident is als de line-up alleen uit SUV’s en 4x4’s bestaat. Maar met zogenaamde 4xe-modellen, de plug-inhybride varianten van de Renegade en Compass, moet de Amerikaanse constructeur zichzelf bij ons een groener imago aanmeten.

Dat dit in thuishaven Amerika allesbehalve nodig is, bewijst deze Rubicon 392. Die krijgt immers voor het eerst in bijna 40 jaar weer een V8 onder de motorkap. En wat voor een: 6,4 liter groot, 470 pk en 637 Nm sterk, en gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Daardoor haalt de Wrangler 60 mijl per uur (96 km/u) in amper 4,5 seconden.

Jeep Wrangler Rubicon 392

Het resultaat is dus de krachtigste Wrangler ooit, maar wel met cilinderuitschakeling... De Rubicon 392 is alleszins uiteraard bedoeld voor het zwaardere terreinwerk. Zo krijgt hij een volledig aangepaste ophanging met toegenomen aan- en afrijhoeken, krachtigere remmen, stevige luchthapper enzovoort. Begin 2021 verschijnt hij op de Noord-Amerikaanse markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws