
Subaru heeft het doek gehaald van zijn nieuwe generatie BRZ. Die gaat voor een voorzichtige evolutie en krijgt eindelijk zijn langverwachte extra vermogen. Maar helaas komt deze tweede generatie BRZ niet meer naar Europa.
Na een bescheiden teasercampagne laat Subaru de nieuwe BRZ eindelijk in vol ornaat zien. Deze tweede generatie volgt op de 2+2-coupé die Subaru samen met Toyota in 2012 onthulde. De BRZ en GT86 combineerden een atmosferische 2.0-boxermotor van 200 pk met een manuele zesbak (al was er ook een automaat) en achterwielaandrijving voor ouderwets rijplezier.
De impact van die klassieke coupés bleef bij ons al bij al beperkt, al konden ze wel op een trouwe schare fans rekenen. Een deel van die fans vroeg om meer vermogen, en op dat verzoek is Subaru nu ingegaan: de tweede generatie BRZ krijgt immers een atmosferische 2.4, die 230 pk en 250 Nm produceert. Opnieuw gaat dat vermogen via een manuele zesbak of zestrapsautomaat naar de achterwielen.

Evolutie, geen revolutie
Cijfermateriaal laat Subaru nog even achterwege, maar wel leren we dat de nieuwe BRZ in feite een grondige evolutie is van zijn voorganger. Het platform is immers hetzelfde, net als de wielbasis. Wel is de torsiestijfheid met 50 procent toegenomen en hebben de Japanners aluminium gebruikt om het meergewicht van de grotere motor te compenseren.
Visueel zie je een lager en breder radiatorrooster, verscherpte lichtblokken, en luchtsleuven achter de voorste wielkasten. In profiel blijft het BRZ-silhouet trouw aan dat van zijn voorganger, terwijl de verschillen misschien nog het grootst zijn achteraan.

Binnenin ruilt de Subaru de welvingen van zijn dashboard in voor strakkere lijnen. Het instrumentenpaneel is voortaan digitaal en 7 duim groot, terwijl er centraal een 8 duim groot touchscreen voor het infotainment prijkt. Connectiviteit en rijhulp zijn uiteraard aangepast aan de normen van vandaag, terwijl nieuwe sportzetels betere steun moeten bieden op lange trajecten.

Geen Subaru, wel Toyota?
Zoals eerder al aangekondigd komt deze nieuwe Subaru BRZ niet meer naar Europa. Toyota werkt ook nu weer aan zijn versie van deze coupé. Die zou als GR86 op de markt komen en volgens de laatste berichten wel nog bedoeld zijn voor het Oude Continent. Binnenkort meer nieuws daarover, aldus Toyota.
Recente reacties
Caterham komt in Japanse handen
Iets voor een groepje niet nader genoemde auto-journalisten soms :D? Zonder steun van de...
Door Techno Patat 50 min geleden
De Tesla met kleinste radius koop je in Canada
Zo zie je maar dat creatief omgaan met fiscale regels geen alleen recht is voor de Belgen :D...
Door Adriaan 6 uur geleden
Caterham komt in Japanse handen
Misschien dat het mogelijk is hoor, maar de moed zakte in mijn schoenen toen ik maar geen antwoord...
Door Adriaan 6 uur geleden
Rijtest: Audi E-Tron S Sportback (2021)
Nog enkele jaartjes wachten daarop. Na 2026 mogen ze enkel nog EV's als bedrijfswagen nemen (met...
Door this 11 uur geleden