Officieel: nieuwe Subaru BRZ predikt voorzichtige evolutie (2020)

Subaru BRZ 2020

Subaru heeft het doek gehaald van zijn nieuwe generatie BRZ. Die gaat voor een voorzichtige evolutie en krijgt eindelijk zijn langverwachte extra vermogen. Maar helaas komt deze tweede generatie BRZ niet meer naar Europa.

Na een bescheiden teasercampagne laat Subaru de nieuwe BRZ eindelijk in vol ornaat zien. Deze tweede generatie volgt op de 2+2-coupé die Subaru samen met Toyota in 2012 onthulde. De BRZ en GT86 combineerden een atmosferische 2.0-boxermotor van 200 pk met een manuele zesbak (al was er ook een automaat) en achterwielaandrijving voor ouderwets rijplezier.

De impact van die klassieke coupés bleef bij ons al bij al beperkt, al konden ze wel op een trouwe schare fans rekenen. Een deel van die fans vroeg om meer vermogen, en op dat verzoek is Subaru nu ingegaan: de tweede generatie BRZ krijgt immers een atmosferische 2.4, die 230 pk en 250 Nm produceert. Opnieuw gaat dat vermogen via een manuele zesbak of zestrapsautomaat naar de achterwielen.

Subaru BRZ 2020

Evolutie, geen revolutie

Cijfermateriaal laat Subaru nog even achterwege, maar wel leren we dat de nieuwe BRZ in feite een grondige evolutie is van zijn voorganger. Het platform is immers hetzelfde, net als de wielbasis. Wel is de torsiestijfheid met 50 procent toegenomen en hebben de Japanners aluminium gebruikt om het meergewicht van de grotere motor te compenseren.

Visueel zie je een lager en breder radiatorrooster, verscherpte lichtblokken, en luchtsleuven achter de voorste wielkasten. In profiel blijft het BRZ-silhouet trouw aan dat van zijn voorganger, terwijl de verschillen misschien nog het grootst zijn achteraan.

Subaru BRZ 2020

Binnenin ruilt de Subaru de welvingen van zijn dashboard in voor strakkere lijnen. Het instrumentenpaneel is voortaan digitaal en 7 duim groot, terwijl er centraal een 8 duim groot touchscreen voor het infotainment prijkt. Connectiviteit en rijhulp zijn uiteraard aangepast aan de normen van vandaag, terwijl nieuwe sportzetels betere steun moeten bieden op lange trajecten.

Subaru BRZ 2020

Geen Subaru, wel Toyota?

Zoals eerder al aangekondigd komt deze nieuwe Subaru BRZ niet meer naar Europa. Toyota werkt ook nu weer aan zijn versie van deze coupé. Die zou als GR86 op de markt komen en volgens de laatste berichten wel nog bedoeld zijn voor het Oude Continent. Binnenkort meer nieuws daarover, aldus Toyota.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws