BMW stopt in 2024 met Duitse productie van verbrandingsmotoren

BMW, productiesite

Uitgerekend de ‘Bayerische Motoren Werke’ gaat de productie van zijn verbrandingsmotoren uitbesteden. BMW kiest duidelijk voor een elektrische toekomst en wil de ontwikkeling én de productie van elektrische aandrijvingen (motoren, batterijen en omvormers) in zijn Duitse sites onderbrengen. Daarvoor moet de assemblage van de verbrandingsmotoren wijken.

Wat in Duitsland de ‘Energiewende’ heet blijft echt geen dode letter, want het land en zijn belangrijke economische spelers zetten volop in op het ‘decarboniseren’ van hun economie en het bijhorende productieapparaat. Daarom maakt BMW vandaag een verregaande hervorming bekend van de Duitse productiesites, goed voor een investering van meer dan 400 miljoen euro in de quasi 100 jaar oude site van München.

Opvallend is dat de assemblage van de verbrandingsmotoren (zowel de vier-, de zes-, en achtcilinders én zelfs de twaalfpitter voor Rolls-Royce) zal worden uitbesteed. Die productie verhuist enerzijds naar Steyr in Oostenrijk en anderzijds naar Hams Hall in Groot-Brittannië. In Hams Hall zal die productie mogelijk niet heel lang duren. Niet meteen als gevolg van de Brexit, maar wel van het feit dat de huidige Britse regering al vanaf 2030 de verkoop van verbrandingsmotoren wil staken. Steyr is overigens geen onbekende voor BMW, want eerder bouwde dit bedrijf onder andere de X3 en de 5 Reeks. Bovendien heeft BMW een traditie in het uitbesteden van productie, want in het Nederlandse Born wordt tot nader order ook de Mini gebouwd bij VDL Nedcar, al zal ook die samenwerking vanaf 2023 worden gestaakt.

BMW wil duidelijk vaart zetten achter de plannen: in 2024 zal BMW geen verbrandingsmotoren meer produceren op Duitse bodem en vanaf 2022 zal in elke Duitse productiesite minstens één elektrisch aangedreven voertuig van de montageband rollen. De timing van deze aankondiging komt op zijn zachtst ongelegen. BMW schoffeerde vorige week op de sociale media al zijn trouwe fans, die BMW vooral smaken omwille van het neoklassieke sportieve design, de achterwielaandrijving en de legendarische zes-in-lijn-verbrandingsmotoren. Het is duidelijk dat het gild BMW-liefhebbers niet met dezelfde snelheid ‘evolueert’ als de marketingmachine van het hoofdkwartier. Tot slot nog even dit: de aankondiging van BMW dat de productie van verbrandingsmotoren zal stoppen, klopt niet helemaal want BMW Motorrad zal zijn productie in Berlijn vooralsnog behouden, ook na 2024…

Auteur: Auteur: Autofans
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws