
De Franse constructeur DS heeft een prijskaartje gekleefd op zijn DS 9 E-Tense. De plug-inhybride premiumberline moet weer aanknopen bij de grote Franse berlines van weleer. En dat vanaf 53.990 euro.
Van de Peugeot 308 tot de Opel Zafira Life: niets zo veelzijdig als het EMP2-platform van de PSA-groep. Die bouwstenen huizen ook onder deze nieuwe DS 9 E-Tense, en dat verklaart wellicht waarom deze nieuwe berline wat wegheeft van een uitgerekte en meer barokke Peugeot 508.

Stekkerhybride
Ook de aandrijflijn wordt gretig gedeeld binnen de PSA-groep, want de DS 9 E-Tense gebruikt de intussen vertrouwde plug-inhybride combinatie van een 1.6 turbobenzine van 180 pk en elektromotor. Goed voor een totaal van 225 pk en een batterijpakket van 11,9 kWh. Dat brengt de DS 9 volledig elektrisch 48 kilometer ver. Het WLTP-verbruik bedraagt 1,5 l/100 km, de CO2-uitstoot 33 g/km.

Franse grandeur
Met een lengte van 4,93 meter knoopt de DS 9 aan bij de traditie van de Franse luxeberlines van weleer, en dat merk je ook aan de uitrusting. De E-Tense, voorlopig de enige motorversie, begint vanaf 53.990 euro als Performance Line +. Die combineert een sportieve aankleding met 19-duimsvelgen en een alcantara interieur. De Active Scan Suspension, de adaptieve ophanging die zich aan het wegdek aanpast, en navigatie zijn onder meer standaard.
Vanaf 57.990 euro is er de topuitvoering Rivoli +. Die krijgt standaard een lederen interieur mee, verwarmde en geventileerde massagezetels vooraan, een 360-gradencamera enzovoort. Om het karakter van deze luxeberline te onderstrepen, duiken er zelfs verwarmde en geventileerde zetels achteraan op.

Concurrentie
De DS 9 E-Tense profileert zich qua lengte en uitrusting als premiumberline. In hetzelfde segment duiken dan onvermijdelijk de Duitse drie op. De Audi A6 Berline begint vanaf 50.680 euro, maar als plug-inhybride TFSI e kost hij 63.280 euro. Bij BMW begint de 5 Reeks vanaf 49.450 euro, de plug-inhybride 530e vanaf 61.250 euro. Mercedes vraagt tot slot 50.699 euro voor zijn E-Klasse en 63.404 euro als E 300 e met stekker.
Recente reacties
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Ik ben van die mannen die hun geld toch nog ergens anders in gepsendeerd hebben :) De keuze ging...
Door Waxweazel 7 uur geleden
Officieel: Mercedes C 300 e is plug-in met indrukwekkende range (2021)
Ik bezit nu 103 dagen de mercedes C300e break. De eerste 20 dagen was ik best tevreden. Sindsdien...
Door Matti_C300e 10 uur geleden
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Lpg is een afvalproduct die bij het maken van benzine vrij komt, heeft dus niets met Poetin te...
Door Andy 11 uur geleden
Open deur: Volgende Hyundai i10 volledig elektrisch in 2024
hoera het klimaat en bijgevolg de wereld is gered lijkt het wel
Door suskewiet 2 dagen geleden