Ford doekt fabrieken in Brazilië op

Vanwege een flexibeler businessmodel wil Ford in Brazilië drie fabrieken dichtgooien. Alweer drie, want in 2019 kondigde Ford al een soortgelijke actie aan.

In 2019 werd de sluiting van de fabrieken in São Bernardo do Campo gesloten. Daardoor werden de F350 en F-4000 pickups en ook de Fiesta niet langer in Zuid-Amerika geproduceerd. Nu gaan er nog meer fabrieken dicht. Zo zal Ford dit jaar nog de fabrieken in Camaçari (Bahia), Horizonte (Ceará) en Taubaté (São Paulo) sluiten. De administratieve hoofdzetel van Ford Zuid-Amerika en het het testcentrum blijven wel nog behouden.

serieus kostenplaatje

Ford laat weten dat de nieuwe modellen van de afgelopen jaren de situatie in Zuid-Amerika enigszins rooskleuriger gemaakt hebben maar dat de economische omstandigheden al een hele tijd ongunstig zijn en er geen zicht op een heropleving is, zeker nu met de pandemie. Ford Brasil heeft alvast beloofd om met de vakbonden rond de tafel te gaan zitten om de naakte ontslagen te beperken. Er zullen namelijk een hele hoop mensen naar ander werk moeten zoeken. Voor Ford zelf zal de sluiting een eenmalige kost van 4,1 miljard dollar in de boekhouding bijschrijven. Met de sluiting van de drie fabrieken in Brazilië heeft Ford enkel nog productiefaciliteiten in Argentinië en Uruguay.

Ford Brasil bouwt in de fabrieken die gesloten worden onder andere de EcoSport en de Ka, net als de Troller TX4. Die laatste is een 4x4 die door Ford Brasil gebouwd wordt voor Troller, een Braziliaanse autofabrikant. Deze wagen zal nog tot eind dit jaar gebouwd worden, de andere modellen zien hun productie onmiddellijk stoppen.

De sluiting van de fabrieken van Ford haalt de herinnering op naar de sluiting van Ford Genk, begin vorig decennium.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws