Officieel: Kia EV6 slaat elektrische weg in

Een maand nadat Hyundai de Ioniq-lijn lanceerde zorgt Kia voor haar eigen versie met de nieuwe Kia EV6. Kiezen maar!

Beide merken uit dezelfde groep maken gebruik van een gelijke basis voor hun eerste zuiver elektrische voertuig. Het zijn dus de accenten die Kia legt die het verschil zullen maken. Dat begint al bij het uiterlijk, waar een meer herkenbaar design wordt gehanteerd. De naam is dan weer nieuw, en hoewel het erop lijkt dat "EV6" de komst van een hele lijn EV-benamingen aankondigt, is de naam niet bijster origineel gekozen.

E-erste elektrische V-oertuig

De Kia EV6 is de eerste Kia die de nieuwe designtaal van Kia mag uitdragen. Dat gaat makkelijk door het nieuwe logo te plaatsen boven een haast verdwenen grille. De tiger nose die we van Kia gewend zijn verwordt dus tot een digital tiger face met een rondere vorm die contrasteert met scherpe koplampen. Die koplampen worden boven en onder geflankeerd door een geïntegreerde ledstrip.

Bij de Kia ook geen rechte lijnen en grote flanken. De aflopende daklijn wordt afgestreept door een achterlichtlijn die over de volledige breedte van de achterzijde doorloopt. Ze worden optisch zelfs verlengd tot in de wielkasten. Uit de achterlichten vertrekt ook een chroomstrip, die de bovenzijde van de bumper moet symboliseren.

ventilatietrek

Aan de binnenzijde zien we wat meer herkenbare elementen voor de Kia-lijn. Het tweespaaksstuurwiel is weer helemaal in, daarachter vinden we een rechthoekig display voor de tellerpartij. Daarin zitten de meeste elementen voor de bediening van het infotainmentsysteem, zodat de middenconsole verder erg clean mag ogen. De ventilatieroosters worden over het hele dashboard optisch doorgetrokken, nog zo'n designitem dat het hedendaags ontwerp tekent.

Op de technische specificaties van de nieuwe Kia EV6 is het nog even wachten. Slim gespeeld van Kia, dan moeten we er nog een extra artikeltje aan wijden. We kunnen je nu al melden dat de wagen op hetzelfde E-GMP-platform staat als de Ioniq 5. Dat zorgt ervoor dat hij qua afmetingen in de buurt zit van die Ioniq 5 en vergis je niet, dat is best een grote auto.

Ook naar de aandrijving is het dus wat gissen, al toont ook hier zijn neefje weer waar we bij de Kia EV6 aan toe zullen zijn. In basis wordt de wagen achterwielaangedreven maar voor de performantere versies zal vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De Ioniq 5 kan je ook met 58 kWH of 72,6 kWh sterk accupakket krijgen, dus reken dat dat voor deze EV6 hetzelfde geldt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws