Dik drie jaar na zijn debuut is Mercedes’ vierdeurscoupé toe aan een facelift. Een technologie-update kreeg de CLS vorig jaar al, dus nu zitten de nieuwigheden vooral in de details. En in een kleine nieuwigheid op motorvlak.
Een goeie drie jaar geleden, in 2018, liet Mercedes de derde generatie van zijn knappe CLS op de wereld los. De shooting brake werd gelaten voor wat hij was, net als bij de eerste generatie houdt Stuttgart het nu weer alleen bij de originele vierdeurscoupé. Afgelopen zomer kreeg die al een technologie-update. Daarbij paste Mercedes vooral de rijhulpsystemen aan, en kregen het MBUX-infotainmentsysteem en Energizing-comfortsysteem een upgrade.
Nu volgen de visuele tweaks. Zowel de standaarduitvoering Avantgarde als de AMG Line krijgen een nieuwe voorbumper met gewijzigde luchtinlaten, een andere splitter en een hertekend radiatorrooster. Ook de achterkant heeft een nieuw ontwerp, met een andere achterbumper voor de Avantgarde en een kofferspoiler voor de AMG Line. Nieuwe 19- en 20-duimsvelgen zijn eveneens van de partij, net als een nieuwe blauwe koetswerkkleur. Binnenin mogen nieuwe hout- en lederopties niet ontbreken, en krijgt de CLS het stuur van de opgefriste E-Klasse.
Bovenaan het gamma ontsnapt de Mercedes-AMG CLS 53 niet aan de facelift. Ook hij krijgt dus een opgefrist design en het nieuwe stuur, en enkele optiepakketten die de looks verder aanscherpen. Tegelijk introduceert Mercedes een scherper uitgedoste Limited Edition, waarvan het maar 300 stuks bouwt. De 435 pk sterke milde hybride zes-in-lijn onder de motorkap blijft ongewijzigd. Het gewone gamma verwelkomt een nieuwe dieselmotor: de CLS 300 d is een 265 pk sterke 2.0-viercilinder met milde hybride ondersteuning. Het EQ Boost-systeem zorgt daarbij tijdelijk voor 20 pk extra. De CLS 220 d blijft gewoon in het gamma staan.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 5 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 10 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 10 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 15 uur geleden