Polestar 0 gaat 100% klimaatneutraal

Polestar Project 0

Polestar heeft zichzelf een gigantische uitdaging opgelegd. Tegen 2030 wil het een auto op de markt brengen die 100% klimaatneutraal is. Die Polestar 0 zou dan geproduceerd worden zonder emissies in de toelever- en productieketen van de wagen. Daarenboven gaat het merk openlijk communiceren over de koolstofvoetafdruk en de herkomst van de materialen van alle huidige en toekomstige modellen.

Het is een vaak gehoorde aanval richting de elektrische auto: de productie van een EV is een stuk milieu-onvriendelijker dan de productie van een klassieke auto. En eerlijk, niemand heeft daar eigenlijk een exact antwoord op. Simpelweg omdat geen enkel automerk de complete productieketen van haar auto's onder de loep neemt - of daar in het minst niet openlijk over communiceert. Polestar, het zustermerk van Volvo, wil daar verandering in brengen. Meer nog, tegen 2030 wil het een elektrische auto op de markt brengen die vanaf de eerste bout tot zijn oplevering klimaatneutraal geproduceerd wordt.

Geen boompjes planten

Daarvoor haalt het Zweedse/ Chinese merk enkele heerlijke buzzwoorden uit de hoed. Zo spreekt het over een project dat zal worden gekenmerkt door een innovatief circulair ontwerp, met circulaire batterijen, gerecycleerde materialen en hernieuwbare energie in de hele toeleverketen. Maak echter niet de fout door te denken dat het hier vooral een marketingstunt is, want we zijn er van overtuigd dat Polestar echt de passie heeft om de uitdaging aan te gaan. Niet in het minst omdat het merk geen achterpoortjes zoekt. Zo zal het niet elke CO2 die uitgestoten wordt in de productieketen counteren door het aanplanten van een boompje. Meer nog, Polestar haalt recent onderzoek aan dat aantoont dat de huidige trend van compensatie door het planten van bomen op langere termijn niet duurzaam is.

Polestar Project 0

Dit betekent dat alle onderdelen van de toeleverketen van Polestar doelstellingen moeten bereiken zonder compensatiemaatregelen, zoals het planten van bomen of andere programma's waarbij wordt gerekend op de CO2-opname door gewassen. Het uiteindelijke doel is een wagen die de fabriek verlaat met een ecologische voetafdruk van nul tegen 2030. Hoe ze dat gaan realiseren? Dat is dé uitdaging die Polestar naar eigen zeggen de komende 9 jaar aan wil gaan.

Kleine stapjes

Om haar doelstelling te bereiken is Polestar er trouwens van overtuigd dat het volledig transparant moet zijn. Daarom zal het merk vanaf nu voor al haar modellen (lees: 1 en 2) een productduurzaamheidsverklaring lanceren. Daarin staat initieel de koolstofvoetafdruk en de herkomst van materialen die gebruikt worden. Op termijn komt daar ook nog het percentage gerecycleerde en hernieuwbare materialen bij. Polestar voegt meteen de daad bij het woord en laat weten dat de Polestar 2 momenteel 26.2 ton CO2e kost om te produceren (nvdr: CO2e of carbon dioxide equivalent is een meeteenheid die alle broeikasgassen verzamelt, waaronder de meest voorkomende CO2).

Polestar Project 0

Het is trouwens niet helemaal duidelijk of Polestar buiten broeikasgassen het hier ook over NOx en fijnstof heeft, twee stoffen die niet zozeer een impact hebben op de natuur maar wel op de gezondheid van de mens. Al is het goed om weten dat elektrische auto's geen NOx produceren (omdat dit enkel ontstaat bij een verbranding op hogere temperatuur zoals bij een diesel- of benzinemotor). Fijnstof is evenwel ook een nevenverschijnsel van elektrische auto's (net zoals dat het geval is voor klassieke auto's, houtkachels, de fiets,...) . Met dank aan onder andere de banden en remmen die tijdens het gebruik microscopische deeltjes vervuiling de lucht in sturen en bij het inademen schadelijk zijn voor onze gezondheid. Al is het duidelijk dat Polestar zich wil profileren als dé eco-viking van het huidige EV-landschap. Iets dat je enkel maar kan toejuichen, toch?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws