De Tunesische regering houdt geïmporteerde auto's duur voor de modale bevolking. Wallyscar komt nu met een oplossing op de proppen. Die oplossing, de Iris, is een in Tunesië gebouwde schattige softroader met een schulp van glasvezel en een 1.2-liter driecilinder voorin van Peugeot. Kostprijs? Net geen 15.000 euro.
Tunesië is een nieuw automerk rijker, want Wallyscar speelt in op een vraag van veel Tunesiërs: namelijk een betaalbare wagen voor vier personen op de markt. In Tunesië zijn auto's namelijk opvallend duur dankzij strenge importheffingen. Waardoor een in eigen land gebouwde auto bijna een must is om de prijs laag te houden. Kijk, de Wallyscar Iris is geboren!
Herkenbare interieuronderdelen
Het resultaat is een eigenaardig karretje geworden. Want hoewel de gehele buitenkant vervaardigd is uit glasvezel (een Chevrolet Corvette deed het ooit niet anders) heeft deze compacte crossover geen gebrek aan charme. Het ziet er net raar en ruig genoeg uit om terug cool te worden. De velgen zijn maximaal 16-duims groot, de carrosserie valt in 11 kleuren te bestellen (de éne nog kleurrijker dan de andere) en desgewenst kan je verschillende onderdelen nog accentueren in een andere kleur.
Binnenin is deze Iris zo goedkoop als maar kan. Als je denkt dat er in Europa nog auto's met harde plastiek worden verkocht in het interieur, dan kijk je beter niet binnen in deze Iris. Pientere kijkers zullen trouwens opmerken dat de instrumentencluster, pedalen en versnellingspook herkenbaar zijn. Niet toevallig, want die onderdelen haalt Wallyscar bij Peugeot/Citroën.
82 paarden
Het zijn trouwens niet enkel interieuronderdelen die Wallyscar bij Peugeot/Citroën gaat halen, want ook het belangrijkste deel van de Iris komt van bij de Franse group. We hebben het dan over de 1.2-liter driecilinder atmosferische benzine van 82 pk en de manuele vijfbak. Een combinatie die je hier ook op pakweg de Citroën C3 kan krijgen. Het zegent de Iris alvast met een sprint naar de honderd van 13.2 seconden, een top van 158 km/u, een normverbruik van 6.5 l/100 km en een Euro 6-certificaat.
In de basis gaat deze Iris omgerekend net geen 15.000 euro kosten. Al kan je bijbetalen voor led-koplampen, parkeersensoren, extra geluidsisolatie, een armsteun en comfortabelere stoelen. Geef toe, als een Jeep Compass uit 2002 en een Suzuki Jimny ooit een liefdeskind krijgen, dan ziet het er uit zoals deze Iris!
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 18 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 21 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden