Het was drie jaar geleden even wennen om te zien dat Seat de Ateca te klein had gewassen en als Arona door het leven liet gaan naast zijn grote broer. Vandaag krijgt de Arona een eigen gezicht bij de faceliftronde.
Dat eigen gezicht is een update van het familiegezicht van Seat, waarbij de voorbumper volledig herbekeken werd. Zo komt de grille hoger te staan in het front en is er daardoor plaats om ook de mistlampen hoger en meer naar het midden te plaatsen. Ze lijken nu wel een beetje als twee zwerende puisten op een strak tienergezicht te staan. Achteraan zien we een nieuwe spoiler en wordt de "Arona"-benaming net boven de nieuwe achterbumper schijnbaar met de hand geschreven, net als bij de Tarraco. Seat voegt een Xperience-uitrustingsniveau aan het aanbod toe, waarbij je wat meer SUV-achtige elementen krijgt. Verder zijn er nog nieuwe lichtmetalen velgen voor de gefacelifte Arona.
soft touch effect
Binnenin krijgt de Arona een nieuw dashboard, voorzien van soft touch laag die je volgens Seat wel eens liever zou kunnen gaan bepotelen dan voorheen. Op het dashboard staat een nieuw infotainmentscherm, naar keuze in 8,25 of 9,2 inch groot. Daarop kan je Android Auto en Apple Carplay aansluiten. De magische woorden om de spraakcommando's te activeren zijn bij Seat 'Hola, Hola', dat wordt lachen onderweg. Op de hogere uitrustingsversies krijg je verder nog een met leder bekleed stuurwiel en LED-verlichting rond de ventilatieroosters. Ook aan de bagageruimte is gedacht, want de Arona krijgt vier sjorhaken en een dubbele bodem ter beschikking.
Motorisch is er één grote wijziging: de diesels ontbreken. Wel kan je kiezen voor benzinemotoren als daar zijn de 1.0 TSI met 95 pk of 110 pk, beide motoren zijn te krijgen met manuele zesbak of DSG7-automaat. Bovenaan staat de 1.5 TSI die enkel met automaat te krijgen is. Tenslotte kan je ook kiezen voor de 1.0 TGI met 90 pk, die lust vooral CNG als brandstof.
Op vlak van veiligheid heeft Seat tegenwoordig het Travel Assist naar de Arona getrokken. Ook worden Lane Assist, verkeersbordherkenning en automatische grootlichtassistent geïntroduceerd op de kleine crossover.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden