
Het was drie jaar geleden even wennen om te zien dat Seat de Ateca te klein had gewassen en als Arona door het leven liet gaan naast zijn grote broer. Vandaag krijgt de Arona een eigen gezicht bij de faceliftronde.
Dat eigen gezicht is een update van het familiegezicht van Seat, waarbij de voorbumper volledig herbekeken werd. Zo komt de grille hoger te staan in het front en is er daardoor plaats om ook de mistlampen hoger en meer naar het midden te plaatsen. Ze lijken nu wel een beetje als twee zwerende puisten op een strak tienergezicht te staan. Achteraan zien we een nieuwe spoiler en wordt de "Arona"-benaming net boven de nieuwe achterbumper schijnbaar met de hand geschreven, net als bij de Tarraco. Seat voegt een Xperience-uitrustingsniveau aan het aanbod toe, waarbij je wat meer SUV-achtige elementen krijgt. Verder zijn er nog nieuwe lichtmetalen velgen voor de gefacelifte Arona.

soft touch effect
Binnenin krijgt de Arona een nieuw dashboard, voorzien van soft touch laag die je volgens Seat wel eens liever zou kunnen gaan bepotelen dan voorheen. Op het dashboard staat een nieuw infotainmentscherm, naar keuze in 8,25 of 9,2 inch groot. Daarop kan je Android Auto en Apple Carplay aansluiten. De magische woorden om de spraakcommando's te activeren zijn bij Seat 'Hola, Hola', dat wordt lachen onderweg. Op de hogere uitrustingsversies krijg je verder nog een met leder bekleed stuurwiel en LED-verlichting rond de ventilatieroosters. Ook aan de bagageruimte is gedacht, want de Arona krijgt vier sjorhaken en een dubbele bodem ter beschikking.

Motorisch is er één grote wijziging: de diesels ontbreken. Wel kan je kiezen voor benzinemotoren als daar zijn de 1.0 TSI met 95 pk of 110 pk, beide motoren zijn te krijgen met manuele zesbak of DSG7-automaat. Bovenaan staat de 1.5 TSI die enkel met automaat te krijgen is. Tenslotte kan je ook kiezen voor de 1.0 TGI met 90 pk, die lust vooral CNG als brandstof.

Op vlak van veiligheid heeft Seat tegenwoordig het Travel Assist naar de Arona getrokken. Ook worden Lane Assist, verkeersbordherkenning en automatische grootlichtassistent geïntroduceerd op de kleine crossover.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 19 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 22 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden