Hyundai Santa Cruz is pick-up voor Amerika (2021)

Hyundai Santa Cruz

Hyundai heeft de Santa Cruz klaar, een pick-up voor de Amerikaanse markt. Voor Hyundai is het een nieuw segment, eerder beperkten ze zich in de hogere-automarkt tot SUV's.

Al in 2015 had Hyundai het over een pick-up lancering toen het de Santa Cruz Concept liet zien. Dat was de voorbode van een pick-up die vooral in de USA verkocht zal gaan worden. Hyundai permiteert zich om de Santa Cruz in een segment ónder dat van de Ford Ranger te positioneren, een segment van kleine pick-ups dus. Daarbij komt nog eens dat de Santa Cruz vier deuren krijgt en dus ook gewoon plaats biedt aan vijf inzittenden.

Hyundai Santa Cruz

Toch is de Santa Cruz nog altijd 4,97 meter lang en 1,91 meter breed. Hij krijgt een mooie wielbasis van 3 meter lang maar kroont zich zo toch tot de kleinste pick-up op de Amerikaanse markt. De Santa Cruz is dan ook geen zuiver werkpaard. Dat zie je aan de vormgeving en aan de 18 inch velgen, of zelfs de 20 inchers van op de foto's. Hyundai wil dan ook vooral een publiek bereiken dat een comfortabele pick-up wil die ook in de stad wendbaar is. Het is eraan te zien: de standaarden in Amerika zijn anders dan de onze.

Hyundai Santa Cruz

Hyundai behoudt met de in Noord-Amerika ontworpen Santa Cruz de basislijnen van de Santa Cruz Concept maar rust de productieversie uit met een voorkant die sterk doet denken aan de Tucson, met de grote grille waarin verlichting weggestopt zit. Hij krijgt ook twee volwaardige achterportieren. Onder de achterbank zit dan weer wat extra bergruimte.

Hyundai Santa Cruz

Omdat hij op de Amerikaanse markt gelanceerd wordt en ze daar nog altijd veel benzine lusten, is de Santa Cruz er met een 2.5 viercilinder voorzien van 180 pk en 245 Nm. De motor wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Een trapje hoger staat een turbo-versie van dezelfde 2.5 met 275 pk en 420 Nm, gekoppeld aan een achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Geen vierwielaandrijvers hier, de Koreanen kiezen voluit voor achterwielaangedreven exemplaren. Hyundai rust de Santa Cruz wel uit met allerlei veiligheidssystemen, zoals Lane Keeping Assiste en Safe Exit Assist, net als een Highway Drive Assist en een actieve dodehoekdetectie.

Hyundai Santa Cruz

Zoals eerder vermeld is de Santa Cruz bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt en wordt hij gebouwd in Alabama. Naar Europa komt de pick-up voorlopig niet.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws