Een nieuwe maand, nieuwe inschrijvingscijfers voor de auto's in België. Met een jaartje Covid achter de rug zijn die interessanter dan ooit. BMW blijft alvast absolute marktleider in ons land qua inschrijvingen, voor de vierde maand op rij. Een unicum voor het Duitse merk. Maar hoe doet de rest het?
Het lijkt een verplicht nummertje te worden, want voor de vierde maand op rij kondigt BMW met grote bombarie aan dat het marktleider is in België qua inschrijvingen. Volgens BMW dankzij haar sterke focus op elektrificatie, al lijkt ons vooral de leasingmarkt de grote katalysator voor BMW's succes. Want de particuliere markt is de voorbije maanden wat op haar bips gevallen, in de bedrijfswereld bleef het business as usual... of toch in de mate van het mogelijke.
Volvo beent bij
De top 10 op vlak van inschrijvingen bleef in België dan ook zo goed als stabiel, blijkt uit cijfers van Febiac. Enkel Volvo weet zich de top 10 in te wurmen en dringt daardoor Skoda terug naar stek 11. BMW ziet trouwens wel haar voorsprong op Volkswagen toenemen. In maart ging het nog over een verschil van zo'n 2.000 auto's, deze maand gaat het over een verschil van net geen 3.000 inschrijvingen. In totaal heeft BMW dit jaar (lees: de eerste vier maanden van 2021) al 16.366 auto's weten in te schrijven. VW probeert de cadans bij te houden en zit momenteel op 13.655 exemplaren.
Hoe dan ook, vergelijken we met 2020, dan lijkt de automarkt uit het slop gekropen. Want de markt is met maar liefst 17.9% gegroeid tegenover de eerste vier maanden van 2020. Al blijft een reden tot feest wat uit, want ga je vergelijken met de eerste vier maanden van 2019 (toon corona nog vooral een biertje was), dan kunnen we niet anders dan stellen dat er de eerste vier maanden van 2021 25.3% minder auto's werden ingeschreven. Anders gezegd: het coronavirus heeft de automarkt voor nieuwe auto's in België met een vierde doen krimpen. Hallucinant.
Inschrijvingen België (januari-april cumul)
- BMW - 16.366 ins.
- Volkswagen - 13.655 ins.
- Peugeot - 13.428 ins.
- Mercedes - 10.951 ins.
- Audi - 9.536 ins.
- Renault - 8.634 ins.
- Citroën - 7.981 ins.
- Opel - 7.282 ins.
- Ford - 7.153 ins.
- Volvo - 7.152 ins.
Tesla grote verliezer
Zijn er winnaars, dan zijn er ook verliezers. Want hoewel de meeste merken meer auto's ingeschreven hebben dan vorig jaar, zijn er toch enkelen die het met minder moeten stellen. Toyota bijvoorbeeld, die met 5.711 inschrijvingen voor de eerste vier maanden van 2021 veertien procent moet inboeten. Ook Hyundai doet het 9% slechter dan vorig jaar. Gevolgd door Nissan (-8.8%), Honda (-8.4%) en Fiat (-7.3%) als grootste voorbeelden.
Al is de grootste verliezer Tesla. Het Amerikaanse merk van EV's leverde vorig jaar een titanenstrijd qua inschrijvingen. Die tsunami lijkt nu wat tot rust gekomen - heeft iedereen zijn Tesla? Tegenover de eerste vier maanden van 2020 ziet Tesla haar inschrijvingen dalen met 25%. Met net geen 900 nieuw ingeschreven auto's in de eerste vier maanden doet het nog wel steeds stukken beter dan Polestar dat "amper" 313 auto's in wist te schrijven. Daarenboven blijft de Tesla Model 3 de meest populaire elektrische auto van België.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden