Deze Opel Vivaro lust waterstof (2021)

Af en toe veranderen we in bestelwagenfans en dat is het geval als het om een specialleke gaat. Deze elektrische Vivaro-e Hydrogen bijvoorbeeld, die zijn brandstof uit waterstof haalt.

Het zijn woelige tijden in de brandstoffensector, want we lijken wel op een kantelpunt te staan. De benzinemotoren zitten in de fiscale hoek waar de klappen vallen in het voordeel van de hybrides en dieselmotoren zijn in de publieke opinie helemaal kop van jut. De wereld is echter nog niet klaar voor elektrisch rijden en dan vooral voor het laden, waardoor automerken andere oplossingen zoeken.

geen groot accupakket

Deze Vivaro-e Hydrogen is er daar eentje van. Hij haalt zijn voeding uit een brandstofcel in plaats van uit een laadkabel. Daardoor hoeft de Vivaro-e Hydrogen geen accupakket mee te zeulen maar krijgt hij een aantal waterstoftanks in de bodem ingebouwd. Geen 136 pk sterke elektromotor voor deze Vivaro-e Hydrogen overigens, Opel vindt dat een 62 pk sterke brandstofcel moet volstaan voor deze tests. Het lage vermogen is dan wel een nadeel, de waterstof-Vivaro is in minder dan drie minuten vol te tanken. De actieradius bedraagt volgens Opel 400 kilometer. Is dat niet genoeg, dan zit er nog altijde een accupakket van 10,5 kWh onder de zetels, goed voor een extra radius van 50 kilometer.

Opel slaagt erin de laadruimte niet te moeten verkleinen en levert dus nog altijd 5,3 of 6,1 kubieke meter laadruimte, afhankelijk van de door de klant gekozen lengtemaat. De Vivaro-e Hydrogen zal in thuisstad Rüsselsheim gebouwd worden en komt na de zomer op de markt. Tegen dan zullen partners Citroën, Peugeot en Toyota hun eigen versie van de waterstofbus hebben voorgesteld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Adriaan 17:28
afbeelding van Adriaan

Ik vermoed dat de brandstofcel aan 62pk, of 45kw aan vermogen kan leveren, maar dat de werkelijke aandrijving wel wat hoger zal liggen? De mirai heeft daarvoor ook een kleine batterij om die vermogenspieken op te vangen als de brandstofcel het niet kan bijhouden.

Sven 00:40
afbeelding van Sven

Klopt. Dat verklaart inderdaad de aanwezigheid van de kleine batterij onder de voorzetels. Daar zouden ze even goed een plug-in hybride mee kunnen maken, al zullen er dan wel andere componenten in de weg zitten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws