Renault Arkana E-TECH 145: Dit moet je weten (2021)

Renault Arkana E-tech info

Met de Arkana schuift Renault een nieuw hybridemodel in haar gamma naar voren. Wat je juist moet weten over die Arkana E-TECH 145? Van verbruik, over prijs tot aandrijflijn? Zoek niet verder!

Laat ons alvast starten met wat achtergrond over de Arkana. Want de crossover coupé van Renault is een eigenaardig baasje. Zo kan je 'm zien als het sportief gelijnd broertje van de Kadjar maar staat deze Arkana wel op een verlengd chassis van de Captur. Een eerste rij-impressie (TEST HIER) liet alvast een positieve indruk na. Al lijkt vooral de E-TECH de interessante keuze te worden voor deze "Franse BMW X6". Tijd voor de belangrijkste details over de Arkana E-TECH 145.

Hybride, niet plug-inhybride

Ben je van mening dat de Arkana best interessant kan zijn met een plug-inaandrijving en daarbij horende fiscale voordelen, dan ben je niet alleen. Desalniettemin komt de Arkana initieel enkel als klassieke hybride naar West-Europa. Daardoor geen stekker, geen grote accu en extreem lage CO2-uitstoot. Renault heeft evenwel laten weten dat als de Arkana het goed doet in onze contreien én er genoeg vraag is, er wel een Arkana plug-in kan overwogen worden. Al hangt het succes van een plug-inhybride natuurlijk voor een groot deel af van de lokale regelgeving. Gezien ook België de zakelijke rijder richting full electric stuurt, is de kans volgens ons klein dat we ooit een Arkana plug-in zullen zien. Zeg echter nooit nooit....

Renault Arkana E-tech info

1.6 Hybride

Wat krijg je dan wel bij deze Arkana E-Tech? Wel, een atmosferische 1.6 benzinemotor van 95 pk die ondersteuning krijgt van twee kleine elektromotor. De éne is 20 pk sterk en geeft een extra duwtje in de rug en neemt de functie van de startermotor over, de andere is een 49 pk sterk exemplaar en kan zelfstandig de voorwielen aandrijving. Resultaat: een gezamenlijk vermogen van 145 pk en 205 Nm koppel! Volgens Renault kan deze Arkana dankzij de compacte accu van 1.2 kWh maximaal 3 kilometer puur elektrisch rijden - aan lage snelheden. Toyota toont alvast decennia aan dat zo'n set-up kan zorgen voor een aangenaam laag verbruik.

Minder dan 5 l/100 km

Renault schuift ook mooie waarden naar voren bij deze Arkana E-TECH. Het normverbruik bedraagt 4.8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt een mooie 108 g/km. De sprint naar de honderd van 10.8 seconden is naar hedendaags normen bezwaarlijk snel te noemen, al zal je daar heus mee aan de slag kunnen in ons Belgisch verkeer. De topsnelheid bedraagt trouwens 172 km/u.

Renault Arkana E-tech info

Vanaf...

Met een vanafprijs van 30.200 euro is de Arkana E-TECH dé goedkoopste hybride crossover coupé op de markt! Al is het echter ook de enige op de markt. De vaak gevraagde RS-Line uitvoering is met zijn basisprijs van 35.100 euro niet veel duurder. Waardoor je op papier veel wagen voor je geld krijgt. Zeker met een verouderde Kadjar in het gamma kan deze Arkana wel eens een populair alternatief worden.

Renault Arkana E-tech info
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Waxweazel 11:01
afbeelding van Waxweazel

Dit lijkt op dit moment wel interessant, maar met een uitstoot van 108 g/km lijkt me dat aan een te hoge kant om de komende jaren interessant te blijven als de normen nog strenger worden.
35000 € voor de GT-line is nog steeds aan de dure kant voor een, weliswaar grote wagen, maar eentje die op een B-segment platform staat. Een Megane break is volgens mij slechts ietsje duurder en biedt bijna evenveel ruimte, zelfs meer kofferruimte.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws