Eén van de grootste non-believers van de elektrische auto scherpt haar plannen fors bij. Want Mazda heeft een nieuwe strategie uit de doeken gedaan die plots stevig inzet op elektrificatie. Tegen 2025 zal het merk maar liefst 5 plug-ins, evenveel hybrides en 3 elektrische auto's op de markt brengen. Met een specifiek ontwikkeld chassis voor de EV's.
Geen merk zo eigenzinnige als Mazda. Want tot op de dag van vandaag commercialiseert het geen benzinemotor met turbo in Europa, blijft het relatief grote dieselmotoren aanbieden én ontwikkelde het een extreem geavanceerd systeem (SkyActiv-X) om de verbrandingsmotor nog een toekomst te geven. Het merk zwicht echter voor de druk van lokale overheden én de klantenvraag: Mazda gaat elektrisch!
Oké, it's a Mazda
Oké, "Mazda gaat elektrisch" is misschien wat overdreven. Al is het wel opvallend dat het merk dat de elektrische MX-30 naar voren schoof om te kunnen voldoen aan landelijke emissienormen plots het wapen van schouder verandert. Want Mazda heeft laten weten dat het de komende jaren fors zal investeren in een gamma van geëlektrificeerde auto's. Tegen 2025 moeten er daardoor een rist aan nieuwe modellen klaar staan. Zo spreekt Mazda over het SKYACTIV EV-chassis dat moet dienen voor toekomstige elektrische auto's. Tegen 2025 wil het Japanse merk alvast 3 EV's in haar gamma hebben staan. Zonder twijfel wil dit zeggen dat de MX-30 gezelschap zal krijgen van twee andere EV's.
Naast die line-up van elektrische auto's spreekt het merk ook over 5 plug-inhybrides die tegen 2025 op de markt moeten komen. Zonder twijfel is de nieuwe generatie Mazda6 een uitstekende kandidaat. Hoogstwaarschijnlijk staan ook de CX-5 en Mazda3 op de shortlist. Tenslotte is er ook nog plaats voor 5 hybrides. Al zal dat eerder gaan over een mild hybrid toepassing op bestaande modellen. Tegen 2030 wil Mazda dat een kwart van haar aanbod volledig elektrisch is. Krasse taal voor een merk dat de EV eerder als een fait divers zag.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden