Officieel: Porsche 911 GTS is sweetspot (2021)

Porsche 911 GTS 2021

Twaalf jaar geleden lanceerde Porsche een GTS-derivaat van haar 911 en al twaalf jaar lang is de 911 GTS stiekem dé 911 om te hebben. De nieuwe generatie is hier. Met meer pk's dan ooit, desgewenst met achter of vierwielaandrijving én met drie keuzes voor het dak. Van Cabrio over Targa tot Coupé.

Leuk natuurlijk, zo'n 911 GT3 of GT2 RS... maar op lange afstanden wil je natuurlijk nét dat tikkeltje meer comfort. Die balans tussen comfort en performance zoekt Porsche al 12 jaar op met de GTS-uitvoering van haar modellen. Het is dan ook niet toevallig dat de 911 GTS knipoogt naar de Gran Turismo Sport-auto's die ingezet worden in langeafstandsraces en proberen comfortabel genoeg te zijn voor de coureurs om urenlang te knallen over het circuit.

3.3 tellen

De 911 GTS vult dus als vanouds het gat tussen de Carrera S en de Turbo. Vroeger was er nog sprake over verschillende motoren, tegenwoordig gebruikt het gehele 911-gamma (buiten de GT3) een geblazen 3-liter boxermotor. In de 911 GTS mag dat blok 480 pk en 570 Nm opwekken. 30 pk meer dan in de Carrera S, 100 stuks minder dan in de Turbo. Duitsers en duidelijkheid, we houden er van.

Porsche 911 GTS 2021

Standaard levert Porsche de 911 GTS met de achttraps PDK-automaat, een manuele zevenbak (!) is eveneens beschikbaar. Afhankelijk van je samengestelde GTS sprint je in amper 3.3 tellen naar de honderd. En versies, die zijn er wel. Zo kan je kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving én kan je de GTS-versie krijgen op de 911 Coupé, cabrio en Targa.

Details

Hoe je de GTS in het straatbeeld kan herkennen? Vooral door de GTS-insigne op de bips. Ga je op details letten, dan gebruikt de GTS standaard een stuk meer zwarte accenten. Desgewenst uit te voeren in een matte dan wel glanzende tint. Het interieur profiteert dan weer van sportieve accenten zoals het GT-sportstuur, de Sport+ stoelen en het Sport Chrono Pakket. Zaken die je trouwens ook optioneel op een Carrera S kan krijgen. Heb je de meetlat bij en staat er toevallig een 911 Cabrio met manuele bak? Dan kan je zien dat de versnellingspook op de GTS 1 centimeter korter is dan op de Carerra S. Juist ja.

Porsche 911 GTS 2021

Wil je tenslotte de link naar de racerij aanwakkeren, dan kan je best voor het Lightweight Design Pakket gaan. Dat pakket zwiert de achterbank uit de GTS, zegent de 911 met een meesturende achteras en vervangt de zij- en achterruiten door lichtgewicht exemplaren. Daarnaast plaatsen ze ook een minder zware accu én lichtere stoelen. Gewichtswinst met dat pakket? 25 kilogram. Hey, alle kleintjes helpen, niet? De 911 GTS start aan 119.530 euro.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws